Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Hvad vil vi med skriftligheden?

16. februar 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Ind i mellem blusser debatten om skriftlighed op, senest i forbindelse med regeringens oplæg om at 50 % af elevtiden skal omlægges. Man kan læse artikler i aviserne som fx “Gymnasielelever: Vi får kun rettet side et i opgaver” på b.dk (6/11-14), hvor der står at “Eleverne på en række gymnasier oplever, at de i stigende grad skal udarbejde skriftlige opgaver i grupper frem for at skrive dem selv.
Samt at lærerne nogle steder kun retter dele af deres opgaver grundigt. Det sker ifølge gymnasielærerne, fordi de ikke længere har tid til at rette elevernes opgaver.”

Men det er altså ikke på grund af tidspres at mine elever laver gruppeprodukter frem for individuelle produkter. Det gør de fordi det simpelthen giver dygtigere elever og bedre produkter.

Og det er ikke fordi jeg har særlige politiske præferencer, at jeg er glad for omlagt elevtid. Det er jeg, fordi det giver mulighed for at de kan give hinanden – og jeg kan give dem – konstruktiv feedforward undervejs.

Jeg var for nylig til konferencen “Skriftlighed og faglighed – fund og perspektiver” på SDU. Her kunne man høre Ellen Krogh udtale at elever ikke lærer ret meget af lærerkommentarer, der påpeger tekstens fejl, at det er veldokumenteret at samskrivning giver bedre produkter samt at det er vigtigt med didaktisk fokus på skriveprocessen.

Mine elever udarbejder skriftlige produkter i grupper i timerne. Det gør de fordi jeg vil have dem til at reflektere over og diskutere opgavernes faglige indhold med hinanden. En vigtig del af skriftligheden i mine timer er at eleverne giver hinanden feedforward undervejs. Det er med til at give dem større genrebevidsthed og bedre tekstanalytiske kompetencer, og det gør dem til bedre skrivere at de ser flere måder at besvare samme opgave på. Det er først når de reflekterer over opgavernes indhold og over deres arbejdsproces at de virkelig lærer noget.  

Så hvad er formålet med det skriftlige arbejde i mine timer? Det er at hjælpe eleverne til at tilegne sig det faglige stof på en måde, der er dyb og varig nok til at de kan overføre det, de har lært til andre situationer uden for klasselokalet.

I bekendtgørelsen (både stx, htx, hhx og hf) står at “skriftlige arbejder kan have form af tekster, rapporter, it-præsentationer, multimedieproduktioner m.m.” Det betyder at jeg har frihed til at sætte mine elever til at lave mere spændende produkter end de traditionelle danske stile og kemirapporter. De laver film, quizzer, undervisningsmateriale til hinanden og meget mere. Jeg bruger skriftligheden i mine fag til at sætte eleverne til at anvende det, de har lært, på en måde, der forhåbentlig er meningsfuld og motiverende for dem. Og det er udarbejdelsen af produkterne, der er i fokus, ikke kun slutproduktet.

Som slutkommentar vil jeg citere Ellen Krogh fra Gymnasieskolens tema om rettearbejde (2014/11):

”Det er langt mere meningsfuldt for eleverne at få at vide undervejs, hvordan de kan blive bedre. Det forpligter dem på at anvende kommentarer og vejledning her og nu. De lærer ikke ret meget af at få en opgave tilbage med en karakter og kommentarer om alle deres fejl, to uger efter de har afleveret den. Så er de for længst videre.”

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater