Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
serviceeftersyn
clangballe

Hvad siger vi, hvis vi bliver spurgt?

1. december 2014
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der tales for tiden meget om det ”såkaldte” serviceeftersyn af gymnasiereformen fra 2005. Man kan blandt andet forstå, at mange flere bør/skal vælge matematik B end tilfældet er nu. Det lyder jo sådan set meget godt. Udbudet af studieretninger skal også reduceres, da alt for mange studieretninger tilsyneladende ikke ruster eleverne til den uddannelsesvirkelighed, de møder efter gymnasiet. Jamen det lyder da sådan set også meget fornuftigt. Man kan selvfølgelig frygte, at visse storbygymnasier så vil skulle finde noget andet at konkurrere på, hvis deres studieretning med international profil og studietur til Brazilien i 3 måneder bliver økset ovenfra. Mon ikke de klarer skærene alligevel?

Hvis nu man forestiller sig, hvor svært det end kan være efter lærerlockouten for nylig, at regeringen rent faktisk spurgte os – de professionelle undervisere, de der kender gymnasiehverdagen og eleverne bedre end nogen andre, de, der har tænkt alle tankerne, kender alle forhindringerne og siden 2005 fået gymnasiet til at fungere – om hvad vi syntes kunne være gode steder at tage fat på at forbedre gymnasiet – hvad ville vi så svare?

Der ville sikkert lyde en kakafoni af relevante, mindre relevante, irrelevante, velmenende, fagspecifikke, AT-nedlæggende, NV-afviklende, matematik B-fremmende stemmer, som alle ville have gymnasiets bedste på sinde.

Det kunne være interessant, hvis vi faktisk blev hørt. Tænk hvis man kunne have en debat om gymnasieskolens fremtid uden mudderkast og myten om de dovne lærere? Det kunne da være vidunderligt.

Helle Thorning fremhævede for nylig i sin åbningstale, at det danske gymnasium er en succes. Det er en politisk udmelding, som vi bør holde fast i. Når forandringerne kommer – for det gør de utvivlsomt – så har jeg tænkt mig at tage ja-hatten på. Selvfølgelig er der plads til forbedringer. Samtidig bør vi som faggruppe melde os på banen i medierne og formidle de positive historier. Ikke blot om eleverne og hvordan gymnasiet er trædesten til en videregående uddannelse. Vi skal også fremhæve os selv. Vi lærere gør hver dag et godt og vigtigt stykke arbejde for det meste af en generation af unge mennesker. Det skal vi huske at fortælle os selv. For hvis vi selv tror på det, så kan vi også få andre til at tro på det.

Så når debatten går i gang, så må vi til tasterne og komme med vores forslag til, hvordan vi kan gøre en god gymnasieskole endnu bedre.

Så når jeg ovenfor beskrev koret af stemmer, der har forslag til forbedringer i gymnasiet som en ”kakafoni”, så skal det selvfølgelig tages med et gran salt. Hvis vi som faggruppe bliver hørt, vil det måske nærmere være et jubelkor.

Okay – et kor så. Hmm – lad os bare håbe på, vi ikke bliver tromlet af Corydon, Antorini og Co. Det er vel det frommeste ønske.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Marie_Krarup

    Gymnasiet er domineret af samfundsfag

  • picture-2611-1410520807

    Et morads af regulering

  • Marie_Krarup

    Gymnasiet er domineret af samfundsfag

  • picture-2611-1410520807

    Et morads af regulering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater