Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
lotte_rod-fotograf_steen_brogaard

Her er det vigtigste i gymnasiereformen

5. juni 2016
Skrevet af_
Lotte Rod
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Så blev vi endelig enige om gymnasiereformen. Vi er glade for at være med til at fastholde gymnasiets alment dannende karakter og dets afsæt i det søgende menneske. Her er det vigtigste i reformen:

Dannelse: Vi har fået med, at det først og fremmest handler om, at de unge har brug for uddannelser, der møder dem fagligt og menneskeligt. Vi har holdt fast i, at historie, old og religion er tre selvstændige fag, vi har fået skriftlighed ind i historie, og vi har sikret, at eleverne på HF skal have enten idræt eller musik.

HF: Vi har sørget for, at HF fremover kan pege mod alle videregående uddannelser. Dørene bliver ikke smækket i for de 15-årige.

Tværfaglighed: Der bliver tværfaglige forløb gennem hele gymnasietiden. Vi dropper uhensigtsmæssige bindinger og gør til gengæld videnskabsteori, metode og de tværfaglige opgaver til en del af eksamen på studieretningsprojektet.

Nye prøveformer og karakterfrie 1.g-klasser: Vi åbner nu (endelig!) for en udvidelse af forsøgene med nye prøveformer og karakterfrie 1.g klasser, så der kommer mere fokus på motivation og mindre på karakterræs.

Studieretninger: Vi har fået mere frihed til skolerne, end regeringen lagde op til. Dels får de kreative fag og sprog samme betydning som studieretningsfagene. Dels bliver der en mulighed for, at skoler kan lave andre studieretninger end dem, regeringen har lagt op til.

Lokal udvikling: Vi tror på, at skolerne bliver bedre, når de selv får lov til at arbejde med det, der giver mening. Derfor har vi gjort vores til, at reformen ikke kan misbruges til øget styring oppefra. Regeringens målstyring er erstattet med få, overordnede mål, som den enkelte skole selv skal konkretisere.

Karakterkrav: Uddannelse skal åbne døre, også for de elever, hvis forældre ikke selv har nogen uddannelse. Derfor bliver adgangskravet på 02. Til gengæld stiller vi højere krav i uddannelsesparathedsvurderingen. Det giver mere fokus på motivation og modenhed og mindre på karakterer.

Nu mangler vi bare at få regeringen til at droppe deres besparelser. I det mindste burde de sætte flere penge af til efteruddannelse, når nu vi beder lærerne om at undervise anderledes i matematik, gøre evalueringen mere fremadrettet, indtænke innovation og digitalisering i undervisningen mm. Hvis man altså vil have, det skal blive godt. Det vil vi.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater