Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Marie_Krarup

Hellere oplyste borgere end hjernevasket stemmekvæg!

26. august 2013
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Politik er tydeligvis vigtigere end dannelse og viden for undervisningsministeren og Margrethe Vestager.

Politik er tydeligvis vigtigere end dannelse og viden for Undervisningsministeren og Margrethe Vestager. Det oplevede jeg til en reception, der skulle festligholde, at Valgretskommissionenes arbejde var mundet ud i et konkret forslag om, at det skal være lettere for de politiske partiers ungdomsafdelinger at få adgang til uddannelsesstederne.

Valgretskommissionen har lavet en række anbefalinger om, hvordan demokrati kan blive mere grundfæstet i Danmark, og som en konsekvens deraf har Dansk Ungdoms Fællesråd nu lavet et kodeks for, hvordan de mener, at de politiske ungdomsafdelinger skal behandles på skolerne. Dette kodeks er lavet i samarbejde med Undervisningsministeriet, Rektorforeningen og Erhvervsskolerne. Og nu skulle der så holdes festtaler for dette korte skrift.

Skriftet går som sagt ud på at forbedre organisationernes adgang for at sikre, "at de unge får demokratisk dannelse og aktivt opfordres til at deltage i demokratier". Derfor er "det vigtigt, at ungdomsorganisationerne har gode adgangsvilkår til uddannelsesstederne". Og videre: "Ungdomsorganisationerne bør have mulighed for at mødes med elever og studerende inde på uddannelsesstedet i løbet af skoledagen, og uddannelsesinstitutionene bør stille lokale eller sted til rådighed." "Det er en fordel, hvis der etableres samspil mellem ungdomsorganisationernes aktiviteter på skolen og undervisningen og skolens aktiviteter i øvrigt". Der står godt nok også, "at aktiviteterne ikke må forstyrre undervisningen", men det var ikke lige det aspekt, der blev understreget i de begejstrede festtaler.

Dansk Ungdoms Fællesråds formand lagde ud med at slå fast, hvad hovedproblemet er: Valg-procenten til kommunalvalg blandt unge vælgere er for lav. Den skal bare op til det kommende kommunalvalg!  Undervisnigsministeren slog fast, at demokrati er noget, man GØR. Derfor skal man øve sig mest muligt. Margrethe Vestager var her helt på linje – demokrati er en vane, der skal indøves tidligt. En repræsentant fra Venstres Ungdom var naturligvis begejstret. Tænk, hvis politikere, særligt ungdomspolitikere kunne blive lige så feterede som rock-stjerner! Ja, så var vi nået en lang vej.

Rektorforningens formand sagde ikke fra, som jeg havde håbet, men kom med en lille advarsel, hvor han gjorde opmærksom på, at der skal skelnes mellem agitation og oplysning.

Kodekset er udarbejdet i samarbejde mellem institutionerne, så selvfølgelig støtter de alle ideen, og det ville være underligt med kritik i sidste fase. Men forstemmende er det, at ingen kan se problemet i, at politik får mere og mere plads i stedet for gedigen, faglig undervisning. Oplysning er så meget vigtigere end agitation!

For Vestager og Antorini har nemlig ikke ret, når de siger, at demokrati er en vane. Det er da ikke noget, man skal hjernevaskes til. Demokrati er det styre, vi har i Danmark, og som man kan deltage i med succes, hvis man kan læse og forstå. Det drejer sig ikke om at vænne sig til at deltage, men det drejer sig om at få forståelse for, hvad der er rigtigt og forkert,og for hvad man selv ønsker. Hvis man skal bruge skoletid på at øve sig i politik, får man mindre tid til at blive klogere. Dermed forringes demokratiet i virkeligheden.

Men mon det er bekymring for demokratiet på langt sigt, der bekymrer ministrene og ungdomspolitikerne? Mon ikke det snarere gælder, om at skrabe stemmer ind op til Kommunalvalget? Som de sagde med angst i stemmen flere gange – kun hver femte unge stemmer ved et kommunalvalg! Her er der jo mulighed for at mobilisere mange nye stemmer. Det er naturligvis en drøm for et politiks parti. Men det er trist, at der ikke er nogen, der kan se problemet. For hvorfor skal de unge ikke have lov til at stemme, som de vi,l og når de vil? Hvis de synes, politikerne er dumme at høre på, er det da fint, at de straffer dem ved ikke at gide gå op at stemme. Hvis de derimod synes, det er vigtigt, skal de nok gå op at stemme. Men lad dem først og fremmest bruge deres skoletid til at blive klogere og dygtigere. Det er der virkelig brug for. Kun uansvarlige politikere har brug for hjernevasket stemmekvæg! Jeg foretrækker så langt oplyste borgere i stedet!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater