Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
picture-28-1337783837.jpg

Gymnasiet er det naturlige valg

26. maj 2013
Skrevet af_
Malene Nyborg Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

…for størstedelen af en ungdomsårgang i dag.

Hele 73,6 procent af eleverne, der forlader grundskolen, vælger en gymnasial uddannelse. Og blandt de elever, der har en gymnasial uddannelse som førsteprioritet, er det for to tredjedeles vedkommende STX, der står øverst på ansøgningsskemaet.

Mens folkeskoleeleverne er vilde med at starte på gymnasiet, står det sløjt til med antallet af ansøgere på erhvervsuddannelserne. Det er kun 18,8 procent, der vælger en erhvervsuddannelse i dag, hvorimod tallet var 31,7 i 2001. Men hvad er det, der gør, at så mange vælger at gå ad gymnasiets almendannende vej? Og hvorfor er det bare ikke i høj kurs blandt de unge, at vælge en faglig uddannelse?

5 gode grunde til at unge vælger STX!
Der er mange gode grunde til, at så mange unge vælger STX. Her er 5 af de grunde, som betyder meget for elevernes valg af ungdomsuddannelse.

  1. Der er garanti for, at du kan gennemføre gymnasiet. Den garanti er der ikke på erhvervsuddannelserne på grund af praktikpladsmangel.
  2. Dine forældre vil gerne have, at du vælger gymnasiet.
  3. Der er et stærkere socialt sammenhold i gymnasiet end på erhvervsskolerne, hvor meget af skolegangen foregår i praktik hos en virksomhed.
  4. Hvis du er i tvivl om, hvilken uddannelse du skal vælge, kan du udskyde beslutningen i 3 år ved at begynde i gymnasiet.
  5. Studievejledningen og brobygningen i folkeskolen giver kun et meget begrænset billede af, hvilke ungdomsuddannelser der findes, hvad de kræver, og hvad du kan bruge dem til.

 

5 ting, vi er nødt til at erkende – alle sammen!

  1. Der skal være praktikpladser til alle. Tænk, hvis man i 2.g fik at vide, at man desværre ikke kunne rykke op i 3.g. Alle unge skal have mulighed for at gennemføre deres uddannelse.
  2. Vi har brug for unge med forskellige uddannelser. I 2020 vil der ifølge fremskrivninger mangle 30.000 faglærte. Det sætter vores erhvervsliv og samfund under pres.
  3. Der skal være socialt sammenhold. Det betyder rigtig meget for elevernes motivation i uddannelsen, at være en del af et stærkt fællesskab.
  4. Vi skal droppe uddannelsessnobberiet. At være akademiker er ikke bedre end at være automekaniker – og det skal mor og far anerkende!  
  5. Studievejledning skal ikke blot være samtaler. Elevernes valg af uddannelse skal træffes på et kvalificeret grundlag, med kendskab til både erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser.

Vi skal have knækket kurven, hvor det bliver mere og mere naturligt at vælge STX og mere og mere unaturligt at vælge en erhvervsuddannelse. Og vi skal have ændret den mentalitet, der hersker bredt i samfundet om, at gymnasiet er den rigtige uddannelse. Det er nødvendigt, at vi erkender, at det danske samfund har brug for unge med forskellige uddannelser og forskellige kompetencer.

En af mine venner, der er i gang med at uddanne sig til tømrer, sagde på et tidspunkt til mig:
”Malene, at gå i gymnasiet kræver, at du kan bruge hovedet – en erhvervsuddannelse kræver, at du kan bruge både hovedet og dine hænder.” Og det kan ikke siges mere rigtigt! For det kræver fandeme meget at tage en erhvervsuddannelse – og det skal vi huske, næste gang vi møder en folkeskoleelev, der gerne til uddanne sig til tømrer.
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater