Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
alex_og_jeppe

Gymnasieskoler for livet og fremtiden

26. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Fremtiden bliver ikke som nutiden, så hvordan forbereder vi vores unge på morgendagens udfordringer? Gymnasieuddannelsernes fælles formål er almendannelse, og selvom det ikke er et entydigt begreb, indebærer almendannelse viden, kompetencer og handlinger.

Viden er bredt funderet og kan ikke altid opdeles strengt fagligt. Derfor er det vigtigt at sikre et bredt udvalg af fag på tværs af skoleformerne stx, hf, vuc, hhx, htx og eux samt at sikre meningsfuld tværfaglig samarbejde.

Kompetencer omhandler såvel det konkrete som det abstrakte. Derfor skal grundlæggende kompetencer som skriftlighed, sprogfærdighed og matematiske kundskaber styrkes, men de kan aldrig stå alene. Mere abstrakte kompetencer som eksempelvis metakognitive og interkulturelle kompetencer skal også have en central plads, for heri ligger et beredskab til at tilegne sig ny viden.

Handling er brugen af viden og kompetencer på verdens problemstillinger og i eget liv. Viden og kompetencer skal med andre ord omsættes til handlinger. Handlinger skal forstås bredt som evne til at udøve etisk og æstetisk dømmekraft, at omsætte en ide til produkter eller forretningsplaner, at agere afstemt i sociale sammenhænge, at indgå i samarbejder og samtaler og at deltage på mange niveauer i et demokratisk samfund.

Vi forbereder bedst vores unge på en uvis fremtid ved at bibringe dem en personlig robusthed af viden og kompetencer samt et handleberedskab grundlagt på erfaringer.

Vi skal værne om og styrke gymnasieuddannelsernes almene formål og sørge for den rette balance mellem faglig bredde og dybde, så gymnasiet som ide og institution har en fremtrædende plads i fremtidens uddannelseslandskab til gavn for de unge og vores samfund.

Det bør de ansvarlige politikere huske på, når de ønsker en ny gymnasiereform.

Jeppe Kragelund og Alex Young Pedersen

Medlemmer af hovedbestyrelsen i Gymnasieskolerne Lærerforening

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater