Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Grupper – hvordan får vi dem til at fungere?

21. januar 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I sidste blogindlæg skrev jeg om, hvilke principper jeg inddeler elever i grupper. Men at få længerevarende gruppearbejde til at fungere er ikke gjort med det. På mine hold starter vi altid forløb i nye grupper med udarbejdelse af gruppearbejdskontrakt. Eleverne skal diskutere forskellige spørgsmål, indgå aftaler, fordele roller m.m., og derefter skriver de det ind i et fælles Google Doc, som alle i klassen har adgang til.

Spørgsmålene, som de skal tage stilling til i gruppearbejdskontrakten, er følgende:

  • Hvad er vores ambitionsniveau?
  • Hvornår og hvor mødes vi og laver hjemmearbejde? Der skal laves specifikke aftaler for hele perioden.
  • Hvordan kommunikerer vi med hinanden uden for skoletid?
  • Hvornår og hvordan skal man give de andre besked, hvis man er syg eller fraværende af andre årsager?
  • Hvilke krav om hjemmearbejde kan der stilles til den syge/fraværende?
  • Hvem har hvilke roller? Hvis rollerne går på skift, skal der laves klare aftaler om, hvem der har hvilke roller på hvilke tidspunkter
  • Hvad gør vi, hvis en af os ikke deltager på den forventede måde?
  • Hvilke samarbejdsproblemer forestiller vi os, at der kan opstå i denne gruppe?
  • Hvordan vil vi løse samarbejdsproblemer?
  • Hvad skal der til, for at vi involverer lærere i samarbejdsproblemer?
  • Andre regler for vores samarbejde?

​Grupperne og jeg bruger efterfølgende kontrakterne til at holde gruppemedlemmer fast på aftaler og roller. På den måde bliver samarbejdet mere forpligtende.

En vigtig del af gruppearbejdskontrakten og det efterfølgende gruppearbejde er rollefordelingen. Jeg opererer normalt med rollerne boss, inspirator, færdiggører og socialleder som beskrevet i “Knæk studiekoden” af Hanne Heimbürger, eller med rollerne formand, administrator, gartner og garant.
Min erfaring er, at det er godt at skifte mellem de to rollesæt en gang i mellem, så rollefordelingen bliver mere reflekteret i stedet for automatisk.

Det er vigtigt, at eleverne er opmærksomme på, at det er godt at indtage en rolle, de ikke naturligt har i forvejen. På den måde får de udviklet ansvarsbevidsthed og vigtige samarbejdskompetencer – specielt når det er elever, der ikke normalt er ansvarsbevidste, der får rollen som formand/boss.

Efterhånden får eleverne rutine i at indgå aftaler og i at forudse mulige problemer i forskellige gruppekonstellationer.
Men de kan godt være lidt bange for at gå for tæt på hinanden. Derfor lader jeg dem efter et par måneder gennemgå et dialogspil (også fra “Knæk studiekoden”) hvor de skal tage stilling til forskellige problemstillinger i gruppearbejde og komme med løsningsforslag.
Det kan fx være:

  • “Gruppen har aftalt at læse et kapitel hjemme, men hverken Jesper eller Anders har læst. Hvad skal gruppen gøre?” eller
  • “Sara siger: Signe har altid travlt med at nedgøre alle andre, når man vender ryggen til. Det er ikke til at holde ud! Hvad skal gruppen gøre?”

Denne type problemer løser eleverne i grupperne, mens de har bestemte roller, hvorefter de bytter roller og diskuterer flere problemstillinger. Undervejs reflekterer de også over, hvordan de selv agerer i hvilke roller, og de får input af de andre gruppemedlemmer på, hvordan de fungerer i de forskellige roller.

Fordelen ved dialogspillet er, at eleverne får diskuteret problemstillinger i gruppearbejde på en ufarlig måde, fordi det handler om fiktive personer. Samtidig bliver de bekendte med hinandens forventninger og tankegange i forbindelse med gruppearbejde, og det kan de bruge i deres videre samarbejde.

Løbende gennem gruppearbejdsforløbet laver grupperne logbøger i slutningen af hvert modul. Her skriver de kort om, hvad de har lavet i modulet, hvad de har aftalt at lave hjemme til næste gang, hvad de gerne vil have hjælp til fra mig, samt om hvordan deres samarbejde har været. Det hjælper dem til at lave konkrete aftaler fra gang til gang og til at tænke over, hvordan de har brugt tiden.

Desuden snakker jeg løbende med grupperne om, hvordan det går med samarbejdet, og vi tager fat i de problemer, der dukker op undervejs.
Efterhånden bliver de bedre til at håndtere gruppearbejdet, og når jeg evaluerer med holdene, er der bred enighed om, at de er glade for den frie undervisningsform, at de lærer mere end ved traditionel tavleundervisning og at de er mere motiverede og engagerede på denne måde.

 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater