Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Giv dem skolepengene tilbage

9. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I Gymnasieskolen 8/2015 gøres der i annonceform alvorligt grin med uddannelsesministeren og undervisningsministeren og deres forslag til besparelser. Annoncen, der er underskrevet GL, skraber i hele sin form bunden og rykker Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) endnu længere ind i et partipolitisk morads. I dette univers er modparten helt igennem latterlig, og det budskab smækkes op, så selv helt unge og nye GL-medlemmer må kunne forstå det. For som der står skrevet: ”det synes alle"… Alle!

Jeg har i mange år været medlem af GL som den interesseorganisation, der varetager mine arbejdsforhold. Jeg har ingen ønsker om, at dette medlemskab af GL bruges til politiske markeringer, der på en række punkter fuldstændig afviger fra mine politiske prioriteringer og holdninger. Jeg stemte ikke på Venstre ved folketingsvalget, men det er der givetvis GL-medlemmer, der gjorde. Jeg stemte på et andet politisk parti, der gik ind for adgangsbegrænsning til gymnasiet. Efter min opfattelse et helt nødvendigt skridt for at sikre faglighed og kvalitet. Men i samme valgkamp indrykkede GL i en række dagblade annoncer, der ret åbenbart advarede vælgerne mod at stemme på den slags partier. I et læserbrev anholdt jeg dette forhold, fik en forudsigelig reaktion fra GL-formanden – og (til min glædelige overraskelse) en række lange mail fra GL-medlemmer, der i den grad støttede mit synspunkt og bidrog med yderligere dokumentation.

Sidst har GL's formand sat et par af de ”forkerte” politikere på plads, fordi de tillod sig at mene, at det faglige niveau i gymnasiet er faldet (det har hun slet ikke opdaget, og en undersøgelse giver hende naturligvis ret!), og i sommerens løb lykkedes det samme formand at udtrykke bekymring over det stigende karaktergennemsnit, fordi årsagen kunne være, at vores elever er blevet mere flittige og stræbsomme!

Jeg kan blot konstatere, at GL og undertegnede tænker diametralt forskelligt, når det drejer sig om gymnasieinstitutionen, dens og elevernes tarv sammenholdt med, hvad samfundet bør kunne forvente af os. Hvis det er GL's hensigt at fastholde denne politiske diskurs, ser jeg ingen grund til at opretholde mit medlemskab. Det sparede kontingent kunne jeg så anvende i et ”andet” politisk parti, der vil arbejde for en bedre gymnasieskole.

Lars Teisner Nielsen
Hjørring Gymnasium

Svar til Lars Teisner Nielsen
Når regeringen foreslår, at der skal spares på uddannelser i det bebudede omfang, kan det i værste tilfælde betyde, at der er 1.000 lærertimer færre til at undervise en klasse over det treårige forløb.

Når Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) protesterer mod det, er det både at varetage medlemmernes interesser og at forsvare gymnasieskolen, da så store besparelser ikke kan undgå at gå ud over kvaliteten i uddannelserne. Der er vi helt på linje med andre lærerorganisationer og lederorganisationerne, som har været ude med samme budskab.

Annoncemediet er et hurtigt medie. Avislæserne bruger kun ganske få sekunder til at afkode budskabet. Det bliver kommunikationen ikke nuanceret af, men forhåbentlig tydelig. GL mener – ligesom rigtig mange andre – at det er en yderst dårlig ide at gennemføre store besparelser på uddannelsesområdet. Det er en kortsigtet besparelse med en langsigtet virkning. Som jeg har svaret dig tidligere, er GL partipolitisk uafhængig. Uanset hvem der sidder på regeringsmagten, vil GL protestere, hvis man vil skade kvaliteten i uddannelserne. Vi har da også fået mange positive tilbagemeldinger fra medlemmer, som har været glade for vores hurtige og konsekvente reaktion.

Jeg har ikke sat nogen politikere på plads, men jeg har præciseret, at vi mangler dokumentation for, at fagligheden skulle være faldet. Evalueringsinstituttet har konstateret, at der er tale om en anden faglighed end før 2005-reformen, og at gymnasierne leverer den faglighed, der politisk er besluttet. Men selvfølgelig er diskussionen om det faglige niveau vigtig. Jeg er – som du og mange andre lærere – optaget af at sikre et højt fagligt niveau, og der er behov for justeringer. GL har agiteret for, at der gennemføres en undersøgelse med deltagelse af internationale forskere til at undersøge gymnasieuddannelsernes niveau.

Eleverne må gerne være flittige og stræbsomme; de må bare ikke gå ned på det. Det har taget overhånd, når man skal sprænge karakterskalaen for at komme ind på en række uddannelser.

At GL ikke går ind for en karakterbom, betyder ikke, at vi mener, at alle skal i gymnasiet. Vi mener, at det skal være en styrket parathedsvurdering, der skal lægges til grund, fordi den kan give et mere nuanceret billede af den unges egnethed til at tage en gymnasieuddannelse.

Der er valg til hovedbestyrelsen fra mandag den 19. oktober. Der står det enhver frit for at stemme på den linje, man foretrækker i GL’s hovedbestyrelse.

Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater