Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
blogger_stinne_krogh_poulsen

Fra ordblindeundervisning til ministertaburet – også i sparetider!

16. januar 2017
Skrevet af_
Stinne Krogh Poulsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

”At lære at læse er vigtigt, for det er en verden, der åbner sig. Ordblinde skal have lidt mere hjælp. Det bør vi kunne give dem i et samfund som det danske.”
Dette udsagn er ingen vist uenige i, mindst af alt lærere. Ordene er undervisningsminister Merete Riisagers (LA), og de er bragt på Facebook i december 2016, lige efter at nyudnævnte minister kom for skade at sige, at alle elever, der er normalt begavede, kan lære at regne og læse på et rimeligt niveau. Ordene faldt i et direkte Tv-interview, og jeg er ikke ude på at skose en nyudnævnt minister for en ubetænksom bemærkning i den allestedsnærværende mediedækning.

I oktober 2016 beskrev Riisagers kollega skatteminister Carsten Lauritsen, hvordan han er ordblind, men har en ministertitel i dag. I artiklen ”Skatteminister: Jeg er ordblind, men jeg er ikke et offer” (Politiken den 8. oktober 2016) beskrives det, hvordan Lauritzen ofte er blevet hængt ud på de sociale medier på grund af stavefejl. Endvidere står der, at: ” Skatteministeren er aldrig blevet diagnosticeret ordblind. Men han ærgrer sig over, at han ikke tidligt i livet søgte professionel hjælp.”

Når jeg som læsevejleder møder læsevejleder-kolleger fra de gymnasiale uddannelser rundt omkring i landet, er det min klare opfattelse, at man i den danske gymnasieskole hverken opfatter de ordblinde som ubegavede eller som ofre. Fuldstændig på linje med undervisningsministeren er man i gymnasieskolen af den opfattelse, at ordblinde er elever, som kan de samme som andre elever. De skal i nogle tilfælde bare have lidt mere hjælp. Det være i form af elektroniske hjælpemidler som CD-ord, støttetimer med en læsevejleder, ekstra forberedelsestid til eksamen eller andet. Det er også min opfattelse, at man på mange danske gymnasiale uddannelser gerne afsætter lærerkræfter og ressourcer til opgaven, fordi man ønsker at ligestille de ordblinde elever med ikke-ordblinde elever, så de får den bedst mulige skoleoplevelse og den bedst mulige studentereksamen.

Min bekymring er, at de massive besparelser, vi står over for i gymnasieskolen, rammer elevgrupper som de ordblinde først. Den ekstra hjælp, vi ifølge Riisager bør kunne give i det danske samfund, koster skolerne penge, og når først grønthøsteren kører, kan de ekstra initiativer til blandt andet ordblinde elever ofte ende med at høstes først.

Så hermed et opråb til Riisager: Husk, at den ”lidt mere hjælp”, du nævner, koster penge på skolernes budgetter.

Og til Lauritzen: Den professionelle hjælp, du savnede i din skoletid, den findes nu, men den kræver ressourcer. Hjælp gymnasierne med at sikre, at vi ikke ender med at tabe den ordblinde elev på gulvet, som ellers har begavelsen til at klare sig godt og måske endda ende på en ministertaburet.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater