Finansministeriet forbereder lockout
Sophie_Loehde_0087

Finansministeriet forbereder lockout

Møder i Forligsinstitutionen og Finansministeriets forberedelse på lockout er nogle af de nyeste aktiviteter i forhold til de sammenbrudte overenskomstforhandlinger for offentligt ansatte.

Den varslede konflikt for de offentligt ansatte bliver måske erstattet af lockout.
Sådan går rygterne efter en weekend, hvor blandt andet innovationsminister Sophie Løhde (V) har raslet med sablen i medierne.

Allerede sidst på fredagen, som var den dag, hvor chefforhandlerne for de statsansatte varslede konflikt fra den 4. april, svarede innovationsministeren igen.

På netavisen Altinget kalder Sophie Løhde de offentligt ansattes konfliktvarsel for en ‘målrettet aktion’, der lukker vitale dele af staten, og derfor er Finansministeriet ved at forberede en eventuel beslutning om lockout.

“Det er klart, at lockout er et stort skridt, men det kan vise sig nødvendigt for at modsvare de faglige organisationers strejkevarsler og også for at gøre det helt klart for alle de statsansatte, at vi står i en alvorlig situation,” siger Sophie Løhde til Altinget.

Hvis de offentlige arbejdsgiverne vælger at lockoute medarbejderne, kan det tidligst ske en måned efter varslingen.

Læs: Sådan rammer konflikten din skole

Møder med forligsmanden
Inden konflikten træder i kraft, er der dog stadig forsøg på at få parterne til at blive enige om en aftale. Torsdag i sidste uge havde forligsmanden, Mette Christensen, indkaldt parterne til et orienterende møde.
I dag mødes parterne på statens område – som gymnasielærerne er en del af – med forligsmanden.

Hvis forligsmanden vurderer, at der er udsigt til, at parterne kan enes om et kompromis, kan hun vælge at udsætte konflikten i 14 dage. Det er dog ikke noget, der sker automatisk.

“Der skal være en tro på, at parterne kan nå hinanden. Ved lærerkonflikten i 2013 vurderede forligsmanden for eksempel ikke, at der var udsigt til, at parterne kunne blive enige, og derfor blev konflikten ikke udsat,” forklarede juridisk sekretær i Forligsinstitutionen Anders Østergaard til gymnasieskolen.dk forleden.

Konflikten kan derudover udsættes i yderligere 14 dage, men i det tilfælde skal Mette Christensen træffe beslutningen i samråd med sine to andre forligsmændkolleger.

Der er ikke kommet noget ud fra møderne, da parterne har tavshedspligt med hensyn til, hvad der sker under forhandlingerne.

I dag er der også varslet konflikt den 4. april på det kommunale og regionale område. Det betyder, at storkonflikten kan blive en realitet for alle tre offentlige områder, hvis ikke der findes en løsning inden da.