Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Blog Filosofi
Blogger-MarieTrier_sorthvidfoto-tilpasset-2022-aspect-ratio-348-234

Filosofikum i gymnasiet?

20. marts 2023
Skrevet af_
Marie Trier

Måske vidste man det godt i forvejen: Det norm- og religionsløse samfund har efterladt en form for tomrum. I hvert fald påviser et netop udgivet studie, at danskerne har uopfyldte åndelige og eksistentielle behov.

Ifølge politiken.dk arbejder forskerholdet med fire kategorier:

  • Det er religiøse behov som eksempelvis behovet for at bede.
  • Det er eksistentielle behov som behovet for at tilgive eller tale om meningen med livet.
  • Men også behovet for indre fred som at nyde naturen.
  • Og behovet for generøsitet forstået som det at give noget af sig selv.

I forlængelse heraf fristes jeg til at påpege, at man kan forestille sig tab af åndelighed som årsag til både demokrati-, biodiversitets-, klima- og trivselskrisen.

Åndelighed søges (og findes) mange steder. Religion er en befærdet hovedvej, men også fitness, yoga, mindfulness, fordybelse i håndværk foruden litteratur og poesi kan skabe et refleksionsrum med plads til tanker om eksempelvis eksistens og etik.

Men der findes faktisk et fag i gymnasiet, som i særlig høj grad stimulerer tanker som disse – og samtidig stimulerer eftertænksomhed, fordybelse, nuancer, perspektiver og flersidighed, mens det oven i købet beskæftiger sig med Livet Store Spørgsmål.

Det fag er filosofi.

Filosofi er en disciplin, der både fordrer og befordrer refleksioner over og stillingtagen til alle aspekter af tilværelsen, og som måske kan bidrage til at opfylde nogle af de ovenfor nævnte behov.

For at tage bøn som eksempel, så er bøn godt nok ikke en filosofisk disciplin, men ‘bøn’ er en anerkendelse af, at der findes forhold i tilværelsen, som rækker ud over den menneskelige erkendelse. Måske der i bønnen også ligger en stillingtagen til, hvad det gode liv er, og hvad det vil sige at være et godt menneske. Desuden fristes man nok til at reflektere over, hvad gud er for en størrelse, og måske hvad sammenhængen er mellem bønnen og sproget, mellem gud og sproget, mellem bønner, gud og jeg’et – eller hvor man nu mærker sig blive ført hen. De øvrige tre ‘behov’ er fast forankret i eksistentialismen såvel som etikken: Filosofiens konstante fordring om refleksion medfører en stillingtagen til, hvad ‘indre fred’ mon er, hvordan det eventuelt kan opnås, hvad det vil sige at leve med andre mennesker, hvad det vil sige at leve godt, at give noget af sig selv, og hvordan og hvorfor vi lever, som vi lever.

Men måske er der fra politikernes side frygt for, at ungdomsgenerationen bliver så reflekteret, at den gennemskuer dem?
Marie Trier, lærer
Rødovre Gymnasium

For den vestlige trivselskrise tales der typisk om tab af mening og fællesskab; der peges også på den stigende psykologisering. Mange tror fejlagtigt, at man med filosofien nødvendigvis kigger (for meget) indad, men forholdet er faktisk omvendt: Med filosofien kigger man udad, opad, fremad og bagud. Man reflekterer over sin beskaffenhed, sine handlinger og måske sin egen betydning – men ikke på den navlepillende måde. Filosofien både tvinger og hjælper én til at tage stilling til hverdagens mange indtryk.

For de øvrige nævnte krisers vedkommende, er de ikke individuelle – men også her kan filosofien træde til. Populisme bekæmpes bedst med fordybelse, forståelse og nuancer. Hvad vores planet angår, står dels miljøetik, dels værdisætning og dels valget centralt.

Kort sagt, filosofi er en disciplin, der spænder bredt og rækker dybt, og hele filosofiens kerne er tanker om såvel som – ja, filosoferen – over blandt andet samfund, natur, menneske og sprog. Altså vores ganske fundament.

Det er ikke nødvendigt at læse tunge tekster af Heidegger for at blive stimuleret filosofisk: Efter et brobygnings-modul på 45 min. i filosofi oplever jeg folkeskoleelever sidde tilbage med et underligt udtryk i ansigtet. De giver udtryk for, at hele deres verden er blevet vendt på hovedet, alene fordi jeg har introduceret dem for lidt banal etik og lidt banal erkendelsesteori. Det var 45 minutter! Tænk, hvad man kunne gøre med et forløb på tre måneder. Eller måske et helt år?

Man kunne altså sagtens forestille sig, at man – uden at pille ved det eksisterende valgfag i filosofi – kunne indføre et obligatorisk filosofikum til glæde for alle gymnasieelever.

SDU’s Filosofi i Skolen arbejder allerede med den filosofiske dialog som en vej til at “forbedre børns læring, karakterdannelse og skoleoplevelse”. I gymnasieskolen kunne man forestille sig, at et filosofikum kunne gøre det samme foruden at gøre noget godt for elevernes generelle trivsel og deres faglige nysgerrighed. Min erfaring er, at lige så snart man i sin undervisning prikker en smule til den etiske muskel, så rettes rygsøjler ud, og øjne begynder at stråle; det samme sker, hvis man bare berører erkendelsesmæssige eller politiske filosofiske problematikker. Hvorfor ikke så nogle flere af disse frø, så man forhåbentlig kan høste dem igen? Det vil give mening både for den enkelte, for ungdomsgenerationen – og for ‘samfundet’ (hvad det så end er).

Men måske er der fra politikernes side frygt for, at ungdomsgenerationen bliver så reflekteret, at den gennemskuer dem?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater