Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
OverenskomstUddannelsespolitik
Jesper Breining

Et lukket hold – En oplevelse af demokratisk underskud i et af GL’s centrale organer

4. marts 2019
Skrevet af_
Jesper Breining

Mens vi tålmodigt venter på det igangværende tilsyn af GL’s struktur, kan vi kigge på, om vi i GL forvalter de eksisterende strukturer ordentligt og demokratisk. Svaret giver anledning til bekymring.

Ud fra devisen om, at hvad der længe har henligget i mørke, har godt af dagslyset, vil jeg i det følgende kigge nærmere på et centralt GL-organ, Områdebestyrelsen for Erhvervsgymnasier (OB-EG), som ligger en smule ude af syne for de fleste.

Som det øverste demokratiske udvalg for det erhvervsgymnasiale område er OB-EG’s funktion at rådgive Hovedbestyrelsen og varetage GL’s interesser på det erhvervsgymnasiernes område. Det er et vigtigt organ, fordi vejen ind i OB-EG er forudsætningen for at kunne blive formand for et af de lokale netværk, som igen er vejen til indflydelse i GL – og måske den eneste realistiske chance for nye medlemmer fra det erhvervsgymnasiale område for at komme ind i Hovedbestyrelsen.

Områdebestyrelsen – et lukket hold?
Områdebestyrelsen er Knud Skovgaard Larsens hjertebarn – og opfindelse. Måske er det også derfor, at Knud Skovgaard Larsen altid på det nærmeste har været selvskrevet formand for OB-EG. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det var godt set af Knud, at der var brug for et organ, der kunne sætte erhvervsgymnasiernes forhold på dagsorden. Det var der i den grad brug for – og der skal i forlængelse heraf heller ikke herske nogen tvivl om, at OB-EG gennem årene har kæmpet mange vigtige kampe for vores sektor.

Desværre ser det ud som om, at OB-EG over årene blevet alt for lukket om sig selv – det virker som om, det er et lukket hold.
Det er fx ikke særligt nemt at gennemskue, hvordan man bliver valgt ind i OB-EG. Ifølge GL’s vedtægter er det meningen, at der skal være frie valg. Der har dog ikke været et valg i OB-EG overhovedet i 13 år, og det kan vel vanskeligt kaldes demokratisk.
Ønsker ingen at stille op? Det er ikke tilfældet, derimod ser det – i hvert fald udefra betragtet – ud som om, at et fasttømret hold – hovedsageligt fra samme GL-liste – har ladet sig genvælge som samlet blok gang på gang. Tilsyneladende med et argument om ”geografisk retfærdighed”, selvom der ikke findes hjemmel til dette i GL’s vedtægter. Og husk i øvrigt, at det er OB-EG, der i et sluttet kredsløb udpeger de vigtige regionale netværksformandsposter, som så igen er de samme personer, der danner rygraden i OB-EG.

Grus i maskineriet
Jeg besluttede mig sidste år for at stille op til en ledig plads, som opstod efter min netværksformand blev valgt ind i Hovedbestyrelsen. Jeg havde faktisk ikke forventet, at dette ville være et stort problem. Der havde jo ikke været et egentligt valg de sidste mange år; med andre ord manglede man givetvis kandidater.
Det blev imidlertid hurtigt klart for mig, at mit kandidatur ikke passede ind i den hemmelige drejebog. En anden kandidat blev skyndsomt kørt i stilling af formanden, og for første gang i 13 år kom det til en valghandling: En intern afstemning i OB-EG endte med det forudsigelige resultat, at den headhuntede kandidat blev foretrukket med stemmerne 9-0. Det kan jo sagtens være, at medlemmerne af bestyrelsen var enige om, at jeg var en dårlig kandidat. Men på den anden side fik jeg aldrig mulighed for at præsentere mig selv, og derfor virkede det ærligt talt som om, at valget var afgjort på forhånd.

Jeg kan naturligvis kun gisne om, hvorfor jeg formentlig ikke havde en chance. Kunne forklaringen være, at jeg stillede op på “den forkerte liste” (nemlig Liste 3) ved sidste hovedbestyrelsesvalg?
I hvert fald tog et OB-EG-medlem mig til side og forklarede mig tålmodigt, at Liste 3-kandidater ikke passer ind i det erhvervsgymnasiale område, fordi erhvervsskoleledere skulle være mindre samarbejdsvillige. Og samarbejde med ledelsen – måtte jeg vide – er jo en Liste 3-mærkesag.

Hvor vedkommende havde sin oplysning om erhvervsgymnasiale lederes manglende samarbejdsvilje, står hen i det uvisse, og at man som fagforening og TR vælger at samarbejde med sin lokale ledelse (erhvervs- eller almengymnasial), når det giver mening og resultater er i min verden helt naturligt – hvordan kan man mene noget andet, fristes man til at spørge?

Demokratisk underskud?
Mit eget kandidatur er ikke pointen her. Men når jeg ser de demokratiske spilleregler sat ud af kraft, bliver jeg stærkt bekymret på min egen forenings vegne. For jeg forventer et GL, der overholder de demokratiske spilleregler.
Forventningen til en demokratisk forening er, at valghandlinger forberedes i god tid og annonceres åbent. Der skal lægges op til demokratisk debat til Områdemøder om OB-EG’s arbejde og retning og i Gymnasieskolen.
I GL har vi pligt til at overholde de demokratiske spilleregler. Ja, mere end det, vi må vise, at vi excellerer i forvaltning af magt og indflydelse. For hvis vi ikke er bedre til at forvalte magten end de arbejdsgivere, vi kritiserer, så bliver det et spørgsmål, om vi kan spille en troværdig og konstruktiv rolle i løsningen af de udfordringer, vores branche står overfor.

Jeg vil gerne på det kraftigste opfordre til, at det kommende valg til OB-EG bliver mere demokratisk og frit – og ikke mindst åbent. Ifølge GL’s vedtægter skal dette valg løbe af stablen i foråret 2019, og sekretariatet skal forestå valghandlingen. Jeg er dog bange for, at det ender, som det plejer, for hvem vil være interesseret i at stille op mod en bestyrelse, der stiller op som en samlet blok?

Jeg mener faktisk, at det vil klæde en professionel bestyrelse at udsætte sig selv for naturlige demokratiske principper, der kan sikre, at holdninger og meninger kan brydes. Det er via den gode og frie demokratiske debat, at de bedste og klogeste beslutninger træffes. Mit mål er at se GL forvandlet fra et lukket hold til et dynamisk forening, der tør inddrage vidt forskellige holdninger og sætte en mere proaktiv dagsorden. Det gælder på uddannelsesområdet som i kampen mod de politiske besparelser. Og det gælder i det daglige arbejde ude på afdelingerne, hvor det handler om at forhandle løsninger, der både bevarer og fornyer vores uddannelsessystem.

GL skal have en lobbyafdeling og en forskningsfond, så vi kan sætte en proaktiv dagsorden. Og så skal vi belave os på at genopfinde det demokratiske samarbejde hen over midten af GL. Vi kan ikke tillade, at GL’s beslutninger bliver truffet på lukkede hold og på et udemokratisk grundlag. Så lad os enten begrave listerne, eller lad os genfinde viljen til et reelt og konstruktivt samarbejde mellem dem.

Jesper Breining, lektor, TR, Teknisk Gymnasium Silkeborg – College360

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Burkhard_s_h
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    Liste 3 har fortjent et godt valg

  • D2608CE6-99C2-413B-AB1B-26B560F09C3D_1_201_a
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    GL kæmper for demokratiet på skolerne

  • Mikael Busch
    Overenskomst Uddannelsespolitik

    Tid til forandring?

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater