Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Et gensvar

10. februar 2017
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Anne-Birgitte Rasmussens svar til mig i sidste nummer af Gymnasieskolen bringer os ikke videre. Svaret er nedladende, fordrejende og gennemsyret af tomme floskler.

Jeg påpegede, at Danske Gymnasier i deres mange avisannoncer og i deres hjemmesides ”mission” ønsker en for kraftig tilpasning af gymnasiet til erhvervslivets behov. En tilpasning, der ikke harmonerer med det almene gymnasiums faktiske formål: almendannelse og studieforberedelse. Jeg bad dem derfor om at skifte navn, for det er helt urimeligt, at en så partisk forening i offentligheden foregiver at tale på danske gymnasiers vegne.

Som svar hævder Rasmussen patroniserende, at jeg – i modsætning til lærere med ”stort engagement” og ”åbenhed” – tilhører de enkelte lærere, der hellere vil kigge bagud (min kursiv) og ”genetablere et gymnasium, der var engang”.

Hvilken stråmand og hvilken fordrejning af virkeligheden: Når jeg ligesom tusindvis af andre lærere blot vil fastholde gymnasiets nuværende formål, skal jeg gøres til en reaktionær, uddøende race fra lærerværelsets brune hjørne. Det er et trist argumentationsniveau.

Oven i hatten er Rasmussens argumentation domineret af tomme floskler: ”verden af i morgen [er] grundlæggende anderledes end verden af i går”; ”vi er koblet globalt sammen på helt nye måder” og så videre. Det er uimodsigeligt rigtigt – men det begrunder ikke markedsgørelsen, og at ”der er brug for en ny uddannelse”, som der stod i annoncerne. Tværtimod. En stadig mere forvirrende verden skriger på, at vor tids unge udvikler personlig myndighed, demokrati-duelighed og kritisk-etisk refleksionsevne baseret på uhildet oplysning. Stefan Hermann udtrykker det fint i sin nye bog: ” […] substans og indhold, viden og kundskaber” undergraves af ”den politisk-administrative positions optagethed af målbare kompetencer […] Sagen er, at fag og kundskaber som oplysning må være et drivende pædagogisk princip i en dannelsestænkning, der vil orientere sig mod demokrati og frihed og de civilisatoriske grundsætninger, vi hylder.”

Jan Maintz
Virum Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater