Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Et gensvar

10. februar 2017
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Anne-Birgitte Rasmussens svar til mig i sidste nummer af Gymnasieskolen bringer os ikke videre. Svaret er nedladende, fordrejende og gennemsyret af tomme floskler.

Jeg påpegede, at Danske Gymnasier i deres mange avisannoncer og i deres hjemmesides ”mission” ønsker en for kraftig tilpasning af gymnasiet til erhvervslivets behov. En tilpasning, der ikke harmonerer med det almene gymnasiums faktiske formål: almendannelse og studieforberedelse. Jeg bad dem derfor om at skifte navn, for det er helt urimeligt, at en så partisk forening i offentligheden foregiver at tale på danske gymnasiers vegne.

Som svar hævder Rasmussen patroniserende, at jeg – i modsætning til lærere med ”stort engagement” og ”åbenhed” – tilhører de enkelte lærere, der hellere vil kigge bagud (min kursiv) og ”genetablere et gymnasium, der var engang”.

Hvilken stråmand og hvilken fordrejning af virkeligheden: Når jeg ligesom tusindvis af andre lærere blot vil fastholde gymnasiets nuværende formål, skal jeg gøres til en reaktionær, uddøende race fra lærerværelsets brune hjørne. Det er et trist argumentationsniveau.

Oven i hatten er Rasmussens argumentation domineret af tomme floskler: ”verden af i morgen [er] grundlæggende anderledes end verden af i går”; ”vi er koblet globalt sammen på helt nye måder” og så videre. Det er uimodsigeligt rigtigt – men det begrunder ikke markedsgørelsen, og at ”der er brug for en ny uddannelse”, som der stod i annoncerne. Tværtimod. En stadig mere forvirrende verden skriger på, at vor tids unge udvikler personlig myndighed, demokrati-duelighed og kritisk-etisk refleksionsevne baseret på uhildet oplysning. Stefan Hermann udtrykker det fint i sin nye bog: ” […] substans og indhold, viden og kundskaber” undergraves af ”den politisk-administrative positions optagethed af målbare kompetencer […] Sagen er, at fag og kundskaber som oplysning må være et drivende pædagogisk princip i en dannelsestænkning, der vil orientere sig mod demokrati og frihed og de civilisatoriske grundsætninger, vi hylder.”

Jan Maintz
Virum Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater