Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
picture-60-1348821782

Elever vinder politikudvikling med Lotte Rod

5. oktober 2012
Skrevet af_
Lotte Rod
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det blev til hele 180 forslag, da jeg i uge 36 var på roadtrip for at få gode idéer fra gymnasieelever i Syd- og Sønderjylland. Fire gymnasieelever fra Rosborg Gymnasium og HF i Vejle står bag det bedste forslag og har vundet en tur til Christiansborg for at videreudvikle deres idé sammen med mig.

 

Det bliver en studietur ud over det sædvanlige, når Line Jenny Nielsen, Signe Monrad, Kirsten Jørgensen og Camilla Staugaard fra Rosborg Gymnasium og HF skal til København for at videreudvikle deres forslag til det kommende servicetjek af gymnasiereformen.

Pigernes forslag går på, at undervisningen skal være mere aktiv, og at lærerne rustes til at lave moderne undervisning. Derfor foreslår Vejle-pigerne en hjemmeside, hvor lærerne kan finde idéer til alternative undervisningsforløb og ture ud af skolen i lokalområdet. Der findes i dag nogle muligheder for, at lærerne kan dele ting med hinanden på emu.dk, men jeg glæder mig til at diskutere med eleverne, hvordan gymnasierne kan blive endnu bedre til at videndele og samarbejde med lokale virksomheder.

På min facebookside har eleverne skrevet:
"Vores idé omhandler lærerne og deres metoder. Vi vil gerne give lærerne nogle værktøjer, til bedre undervisning:
* Mere aktiv undervisning. Man behøver fx ikke sidde ned og analysere en tekst, man kan sagtens gå rundt og snakke om den i noget tid og så sætte sig ned og snakke om det.
* Kurser til lærerne. Så de holder sig opdateret med moderne undervisning og formidle undervisning, på forskellige måder. Alle unge lærer ikke ens.
* Net-database. Vores idé med dette er at lave en hjemmeside for hele Danmark, hvor lærerne kan finde idéer til alternative undervisningsforløb i alle fag. Hjemmesiden skal desuden indeholde et kort, hvor man kan se, hvilke muligheder der er for ture ud af skolen i lokalområdet. Desuden skal dette være gratis for klasser.

Udover vinderidéen var disse forslag med i opløbet:

  • Obligatoriske timer omkring økonomi på basis niveau, uanset hvilken ungdomsuddannelse man har valgt. Det ville gøre unge mennesker klar til selv at lave et budget osv. når de kommer ud i den "virkelige verden". Mette Stæhr Hansen, Maria Helene, Monika, Nanna og Anne-Mette, Ribe Katedralskole.
  • Vores forslag er alternativ indlæring med flere fysiske elementer, samt sammenspil mellem unge og ældre lærer. Lærerne skal lære af hinanden, så undervisningen hele tiden bliver fornyet. Katrine Brink, Kristoffer, Mikkel, Julie, Tine – Vejen gymnasium og HF.
  • Tværfaglighed: Lærerne skal arbejde sammen på tværs af fagene. Dette indebærer f.eks. at dansk, historie, engelsk arbejder med et bestemt emne eller tidsperiode på samme tidspunkt f.eks. renæssancen. Her læser man tekster fra denne tid, i dansk og engelsk og historie arbejder med hvad renæssancen er. En måde hvorpå man kan huske det bedre og få mere indblik i tidsperioden. Ved afslutningen af forløbet skal det ende ud i noget kreativt, f.eks. en film hvor man i små grupper kan kombinere alle fag sammen, som afsluttende produkt. På denne måde bliver undervisningen mere varieret og spændende. Clara Coyle, Katrine Thulstrup, Kathrine Tjørnelund, Iben Johonsen & Emilie Boldt, Tønder Gymnasium.
  • Vi går i papirløs klasse som er et forsøg. Det fungerer super godt! Vi har vores klasse website hvor alle vores noter ligger gemt – det bliver altså ikke væk. Plus: det er fedt ikke at skulle slæbe på bøger. Det vil vi gerne give videre til andre. Lasse, Emma, Laura og Nicoline 2c, Rødkilde Gymnasium. 
  • Et forslag: Lektiefri uger, hvor der i stedet for er afleveringer, så der er mere tid til den enkelte elev, til at fordybe sig i afleveringerne. Derudover synes vi, at afleveringer skal være anonyme, så personlige konflikter mellem lærer og elever ikke kommer til at påvirke bedømmelsen af en elevs arbejde. Rikke Schmidt, Ayse Sahin, Susanne Andersen, Anne Cathrine Schmidt Hansen og Vibeke Vestergaard Jessen, Haderslev Gymnasium.

 

Vejle-eleverne glæder sig til at skulle til København. Selv siger de:

– Vi er helt vildt glade for at have vundet, og vi glæder os rigtig meget til at komme over til Christiansborg og snakke mere med Lotte. Det er en rigtig spændende mulighed at få, og det er en super god måde at få involveret os som elever på. Tre af os har samfundsfag på højniveau, så vi interesserer os både for uddannelse og politik. Men det er første gang, vi skal prøve at bidrage med konkrete ideer på den her måde, siger Line Jenny Nielsen.

 

Alle 180 idéer kan ses på facebook.com/lotterod.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater