Du er her

De sidste elever har været oppe i mundtlig matematik A, og gymnasielærer Steen Toft Jørgensen fra Helsingør Gymnasium går nu på pension efter 39 år i jobbet.

Foto: 
Camilla Stephan
Interivew
|
28. jun 2018

Efter 39 år: Steens sidste studenter

Steen Toft Jørgensen sætter huen på sin sidste student og takker af som gymnasielærer. Han har været en del af en gymnasieskole i stor udvikling, hvor it fylder mere, og forberedelse fylder mindre.
Af: Marie Rohleder

Han placerer den røde studenterhue på sin allersidste elev. Nu er det slut.

39 års tjeneste som gymnasielærer er forbi for Steen Toft Jørgensen, som har undervist i matematik, fysik og datalogi på Helsingør Gymnasium.

Derfor er det også blevet tid til refleksion og eftertanke.

Så da hans sidste 3.g-klasse i matematik A er færdig med den mundtlige eksamen, champagnen er poppet, og lykønskningerne er uddelt, sætter Steen Toft Jørgensen sig ned i klasselokalet. Her har han netop afsluttet sin sidste eksamen på den skole, der har været hans arbejdsplads siden 1979.

Bevæbnet med sin gamle regnestok fra universitetet og en moderne 3D-printet figur fra sidste SRP-opgave fortæller Steen Toft Jørgensen om sit arbejdsliv ud fra følgende stikord.

Steen Toft Jørgensen giver sin sidste elev, Mikkel Bo Baden, studenterhue på efter en veloverstået eksamen i matematik. 

Hjertesag
Steen Toft Jørgensen brænder for matematik og it. Han er ikke bange for at nørde og bruger gerne sin fritid på at fordybe sig i nye it-værktøjer og matematiske projekter.

“Det er spændende at kombinere matematik og it. Jeg bruger meget tid på at erfaringsudveksle med lærere fra andre gymnasier og folk på universitetet. For det er vigtigt at have et godt netværk, som du kan hente inspiration fra til din undervisning,” siger Steen Toft Jørgensen på 66 år.

Den knap to meter høje mand har blandt andet været skriftlig censor i matematik i 22 år. For Steen Toft Jørgensen vil kende niveauet på landsplan, så han ved, hvad han skal lægge særligt vægt på i sin undervisning.

Og selvom pensionen er næste trin på karrierestigen, så fortsætter han stadig med at have et enkelt matematikhold på Danmarks Tekniske Universitet. For han kan bare ikke lade være med at nørde matematik.

Hastesag
Gymnasielæreren vil helst undgå at have for travlt. For med egne ord så er Steen Toft Jørgensen skide god til at planlægge. Så snart de halvårlige skemaer er offentliggjort, sætter han sig ned og plotter afleveringsdatoer ind i kalenderen. På den måde ved han også, hvilke dage han skal reservere til at rette opgaver.

“Jeg retter alle opgaver lynhurtigt, efter de er afleveret. Så kan eleverne huske opgaven, når de får den tilbage, og de fagligt svage elever kan ikke vente med at aflevere opgaven til næste uge, for der er de allerede rettet færdigt,” fortæller Steen Toft Jørgensen.

Planlægning er essentiel for ham, og det har det været gennem hele hans arbejdsliv. Men han planlægger ikke den enkelte lektion ned i detaljer, for der skal stadig være plads til spontanitet.

“Den grove langtidsplanlægning er vigtig, men i hverdagen skal der være tid til spontanitet. Men det kræver fagligt overskud og erfaring at fornemme den enkelte klasse og ændre sin undervisning derefter,” siger Steen Toft Jørgensen.

Den 66-årige lektor er dog bekymret for fremtiden. For kan man planlægge sig ud af konsekvenserne af gentagne besparelser på sektoren?

“Jeg tror ikke, at fremtidens lærere har tid til at nørde i fagene, som jeg havde. Der er simpelthen mindre tid til forberedelse. En ung lærer har ikke det samme beredskab til at undervise som en erfaren lærer. Derfor frygter jeg, at besparelserne gør undervisningen til et  fabriksarbejde, og det kan folk ikke holde til i 50 år,” siger Steen Toft Jørgensen.

Han tilføjer med bekymret mine, at to grupper lærere forsvinder i fremtidens gymnasieskole: De kreative og de svage. For begge lærertyper kan ikke holde til, at der ikke er tid til forberedelse, mener Steen Toft Jørgensen.

Legesager
Halvvejs i interviewet trækker den hvidskæggede matematiklærer tre små figurer op af sit indkøbsnet. De forestiller henholdsvis et Möbiusbånd, et gotisk vindue og den svenske skyskraber Turning Torso. Alle tre figurer er 3D-printet.

Steen Toft Jørgensen startede med at regne med regnestok, og på universitetet afleverede han opgaver med hulkort (tv). I dag underviser han i 3D-print af geometriske figurer (th). 

Det seneste halve år har Steen Toft Jørgensen inddraget 3D-print i undervisningen til rumgeometri i 3.g. Selvom det er svært, så forsøger han at lære eleverne den grundlæggende matematik bag figuren.

I løbet af sin karriere har han også udtænkt og designet tre fysikapparater, som befinder sig i krydsfeltet mellem fysik, elektronik og software, og han har taget sine elever med på ekskursion til blandt andet Barsebäck kernekraftværket i Sverige.

“Jeg forsøger altid at være kreativ og nørkle med forskellige nye ting i undervisningen. Det er en drivkraft at få lov til at fordybe sig,” siger Steen Toft Jørgensen,

Smagssag
Et gymnasium rummer mange meninger fra både ledelse, lærere og elever. Det hører med til jobbet. Men tiderne er skiftet, og Steen Toft Jørgensen savner, at flere lærere siger deres mening ligesom i  gamle dage.

“Besparelser og afskedigelser er med til at lukke munden på lærerne. Jeg er ikke bange for at sige min mening, men i dag er der mange lærere, som ikke tør. Det er en ærgerlig udvikling, for læreren skal netop inddrages mere i de store beslutninger,” mener Steen Toft Jørgensen.

Mærkesag
Igen og igen berører Steen Toft Jørgensen emnet it i gymnasiet. For it er vigtigt, og de unge ved for lidt, mener han. Det er en kamp, som han har kæmpet i hele computerens levealder.

Den erfarne it-bruger hjælper blandt andet de fleste 1.g’ere med at tage et skærmklip og lave PDF-filer.

“Eleverne lærer ikke it af sig selv. Derfor har jeg i mange år kæmpet for at få it-undervisningen tilbage i gymnasiet,” siger Steen Toft Jørgensen.

Det er en udbredt misforståelse, at de unge forstår it, bare fordi de fra 7-årsalderen kan betjene en iPad, mener Steen Toft Jørgensen.

Han har gennem længere tid udviklet sin egen hjemmeside med en masse it-vejledninger og guides til it-værktøjer i matematik.

På CV’et står der også tidligere formand for Datalærerforeningen, men gymnasiereformen i 2005 gjorde livet svært for valgfaget datalogi. Det kæmpede Steen Toft Jørgensen forgæves for at bevare.

“Der er sindssygt mange job i fremtiden, som afhænger af it. Politikerne har desværre aldrig forstået, hvor vigtigt det er, at de unge bliver undervist i it-sikkerhed, programmering og generel it-brug. Det er en sag, som jeg kæmper for, og det vil jeg fortsætte med, selvom jeg går på pension,” siger Steen Toft Jørgensen.

Farvel
Efter interviewet går vi ud i skolegården igen, hvor det stadig vælter ud med nyudklækkede studenter, som hjerteligt omfavnes af familie og venner. Steen Toft Jørgensen bevæger sig trænet  igennem mængden.

Han er ikke ked af at gå på pension, for matematikken og Iitværktøjer vil han stadig nørde videre med.

“Men det var stadig en mærkelig følelse at give min sidste elev studenterhue på,” afslutter Steen Toft Jørgensen.

Kommentarer

0
You must have Javascript enabled to use this form.