Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Digitale eller analoge bøger?

15. november 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Efterhånden tilbyder forlagene rigtig mange spændende ibøger og portaler med masser af filmklip, quizzer, link hvor man kan læse mere osv. Udvalget er stort, men hvad skal vi vælge – og er det smart at vælge digitale læremidler fremfor papirbøger?

Som lærere bør vi overveje, hvilke fordele og ulemper der er ved hhv. de analoge og de digitale læremidler. Forskning viser, at man ikke læser på samme måde og med samme dybde i de to typer læremidler. Digitale læremidler læses som hjemmesider, dvs. at der browses og skimmes, så læsningen er diskontinuert og fragmenteret. Er det en fordel eller en ulempe? Ved faglig læsning i fx kemi er det måske i orden, at eleverne læser for at finde bestemte oplysninger, mens det i dansk er uhensigtsmæssigt blot at skimme en novelle.

Et andet aspekt, man bør overveje, er det taktile. Når vi holder en papirbog eller -tekst i hånden, kan vi mærke, hvordan den føles. Og mange af os har et skriveredskab i hånden, når vi skal læse koncentreret, så vi kan strege og notere samtidig. Det er let at bladre frem og tilbage, når vi skal genfinde ting. Det kan man også på en computer, men det føles anderledes, og forskning viser, at det læste ikke sidder lige så godt fast bagefter, selv hvis man har brugt annoteringsværktøjer under læsningen.

I forskningsprojektet ”Undervisningsorganisering, -former og  -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser” kan man læse, at ”elever har svært ved at navigere i de digitale bøger, og at de kan miste overblikket, når de navigerer via link-strukturer.”  (http://tdm.au.dk/fileadmin/tdm/Publikationer/Hovedrapport_AU_it-projekt.pdf)

Til gengæld tilbyder ibøgerne med deres links, at man kan skabe sine egne ”læseveje”. Digital læsning er ikke lineær, og tekstens grænser er ikke længere tydelige. Der er bedre muligheder for fordybelse og læsning ud af interessante tangenter, og dermed måske også større motivation for eleverne. Og både lærere og elever er enige om fordelen, ved at der ikke skal slæbes på tunge papirbøger, og ved at de digitale bøger altid er tilgængelige.

Der er endnu ikke ret meget forskning på området og heller ikke mange didaktiske retningslinjer for, hvordan man som lærer kan tage stilling til valget af læremidler på en nuanceret måde. Det undrer mig, for valg af digitalt eller analogt undervisningsmateriale har ifølge den sparsomme forskning ret stor betydning for læsehastighed og forståelse. Mine børn går i hhv. 2. og 5. klasse, og de testes digitalt, mens den daglige undervisning er analog. Giver disse nationale tests, der foregår digitalt, egentlig et reelt billede af, hvad eleverne kan? Og hvad med de digitale prøveformer i gymnasiet? Kan eleverne læse teksterne dybt nok på skærmen? Har vi lært dem det?

Vi mangler forskning og debat på dette område.  Jeg føler mig på glatis, når jeg skal vælge, og jeg synes ikke, at det er en god begrundelse at vælge noget, blot fordi det er nyt, smart og lækkert – men jeg har ikke bedre grunde endnu.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater