Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Blog
picture-3971-1593505719-aspect-ratio-348-234

Det store velfærdsbluff i uddannelsessektoren

13. november 2023
Skrevet af_
Lars Bo Jensen

Så kom den endelig. Regeringens 2030-plan. Ikke mere snak om de milliardstore skattelettelser, nu skulle fokus skifte til, hvor meget mere velfærd den nye SVM-regering kan tilvejebringe. I alt skal der frem mod 2030 skydes 68 milliarder kroner yderligere i velfærdsstaten, og på overfladen lyder dette tal jo meget flot.

Men… Hvis vi fokuserer på uddannelsessektoren, så har Arbejdernes Erhvervsråd beregnet, at alene på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser blev sparet 20 milliarder kroner mellem 2016 og 2020. Bemærk venligst, at hvis man regner hele uddannelsessektoren med såsom f.eks. Folkeskolen, så er tallet endnu større.

Når SVM-regeringen siger, at de kommer med ”massive investeringer i velfærden”, så tillader jeg mig at være skeptisk.
Lars Bo Jensen, lærer
Kolding HF & VUC

De 68 milliarder kroner dækker dog over en lang række velfærdsområder – det demografiske træk, sundhedsvæsnet, psykiatrien, domstolene, kultur, grøn omstilling, forsvar og nå ja, uddannelse.

2,5 milliard kroner er sat af til børn og unge. Pengene skal dog fortrinsvis bruges på at investere i faglokaler samt et løft af erhvervs- og velfærdsuddannelserne, der dækker over blandt andet lærer- og pædagoguddannelserne.

Så når SVM-regeringen siger, at de kommer med ”massive investeringer i velfærden”, så tillader jeg mig at være skeptisk. Og det bør andre også være. For der er tale om et kæmpestort velfærdsbluff, der ikke bringer os i nærheden af at have de ressourcer, vi har skulle spare gennem årelange nedskæringer i uddannelsessektoren.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hvordan kan vi styrke GL’s gennemslagskraft?

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hvor højt er dit e-P(doom)-tal?

  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hvad har jeg lært efter én måneds projektbaseret undervisning?

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    ”Sov mit barn, sov længe”

  • Blogger-Kim-M-Christensen-beskaaret-2023-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Kan vi lave studenter uden prøver?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater