Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Marie_Krarup

Det faglige niveau i gymnasiet bør undersøges

4. februar 2014
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har flere gange opfordret undervisningsministeren til at foretage en grundig evaluering af gymnasiets faglige niveau efter reformen fra 2005. Ministeren har ikke villet følge mit råd, men nu har Produktivitetskommissionen rejst det samme spørgsmål. 
Kommissionen er bekymret over flere forhold, der tyder på et lavere fagligt niveau i gymnasiet og fremhæver følgende fakta: 

  • Andelen af gymnasielever er steget fra 30 % af en årgang i 1990 til 50 % i dag. Det betyder selvfølgelig, at andelen af fagligt svage elever også er steget. Det kan ikke undgås.
  • Karaktergennemsnittet har været stigende år for år siden gymnasiereformens indførelse.
  • Dumpeprocenten er ikke steget.
  • Der bruges samtidig mindre tid på undervisning i klassiske fag som matematik og tysk, fordi den såkaldte ”ny faglighed” dvs tværfagligheden har vundet terræn.

Disse fakta kan alt i alt efter Produktivitetskommissionens mening godt tyde på, at man har sænket de faglige krav til studenterne i gymnasiet.

Produktivitetskommissionen tilføjer: 

"At gymnasierne jo modtager et taxametertilskud, der afgøres af antallet af elever. Falder elever fra, mister gymnasiet støtte. Det giver gymnasierne en økonomisk tilskyndelse til at sænke det faglige niveau, og tilskyndelsen bliver større i takt med, at flere svage elever påbegynder en gymnasial uddannelse."

Jeg vil for egen regning tilføje, at en EVA-rapport fra marts 2011 peger på, at den faglige viden hos de nye studenter er mindre nu end før reformen. Samtidig er der mange spørgeundersøgelser lavet af aviserne, der også peger på et faldende niveau.

Jeg er meget bekymret over denne udvikling. Hvis mistanken om et sænket, fagligt niveau er korrekt, er det naturligvis vigtigt at få gjort noget ved det. Til den ende skal man have grundige analyser. Derfor må det være første skridt at følge Produktivitetskommissionens opfordring til at foretage en grundig og systematisk evaluering af gymnasiets faglige niveau. 
Næste skridt er naturligvis at indkalde forligskredsen bag gymnasiereformen og gå i gang med at diskutere, hvad vi kan gøre ved det. 
For vi kan da ikke leve med en situation, hvor vi får stadig flere studenter, som måske er dummere end tidligere tiders studenter.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater