Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Der er mange veje

14. august 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er ingen vej uden om ledere, hedder en artikel i Gymnasieskolen 3/2015, men det er ikke sandt. Der er tværtimod mange veje.  

Nu er der igen kommet en forsker til Danmark fra New Zealand, men hun kommer desværre bare for at cementere de idéer, vi har kendt i nu snart tyve år. Det er de sædvanlige buzzwords, der bærer Robinsons forskning: mål og forventninger; strategisk ressourceanvendelse; høj kvalitet; læring og udvikling. Desuden er det vigtigt med kompetencer som relevant viden: tillid; respekt; anerkendelse; lederskab og personlig integritet.  Der er for mig at se ikke noget, der umiddelbart tyder på, at professoren har bedrevet ny, epokegørende forskning, men nok at hun mener det rigtige, hvis hun vil frem i verden i John Hatties fædreland.

Som bekendt støtter megen nyere pædagogisk forskning sig på enten forenklede cases eller enkle metaforer. Robinson benytter gerne begge dele i interviewet.  Først en lidt speget metafor. Hendes fag, skoleledelse, er ikke bare et håndværk, men en videnskab, lidt ligesom hvis en kirurg siger: Jamen jeg opererer på min egen måde, ligegyldigt hvordan hospitalet plejer at gøre det. Metaforen henviser til den forkætrede privatpraktiserende lærer, og meningen må være, at han, læreren, bare praktiserer et håndværk i modsætning til skolelederen, der naturligvis er videnskabeligt funderet. Men det er en elendig metafor, for kirurgen kan ikke operere på andre måder end sin egen, og det samme gælder naturligvis for læreren, hvis der er tale om undervisning og ikke bare om instruktion.

En enkelt case ligner en dårlig lærebog i psykologi. Den præsenterer os for den dovne, uduelige lærer, der stik modsat os andre ikke passer sit job, ikke lærer eleverne noget, ikke rapporterer regelret og kommer for sent til møderne. Så kan det nok være, at alle vi andre regelrette, småborgerlige, men desværre stadig privatpraktiserende lærere, der naturligvis i bund og grund afskyr lederens autoritet, ligefrem vil komme krybende og bede om, at lederen påtager sig ansvaret og kalder til orden, ikke af hensyn til autoriteten, selvfølgelig kun af hensyn til de mål, der er sat for elevernes udbytte. Og nu skal vi jo ikke drukne i videnskabelighed. Robinson har også et varmt menneskeligt hjerte. Det er jo virkelig frygteligt, hvis det er de voksne (læs: de dovne, uduelige lærere), der bliver taget hensyn til. Eleverne vil lide under det, lægger hun til – og kniber en tåre?

Jeg undrer mig over, hvad vi som gymnasielærere skal med denne samling ligegyldige floskler, bortset fra at de måske kan ruste os imod Antorinis forestående angreb på gymnasiet.
Indlægget er forkortet, men kan rekvireres i sin helhed på siggi@kaldan.dk.

Siggi Kaldan
Mag.art., tidligere Ikast Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater