Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Der er mange veje

14. august 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er ingen vej uden om ledere, hedder en artikel i Gymnasieskolen 3/2015, men det er ikke sandt. Der er tværtimod mange veje.  

Nu er der igen kommet en forsker til Danmark fra New Zealand, men hun kommer desværre bare for at cementere de idéer, vi har kendt i nu snart tyve år. Det er de sædvanlige buzzwords, der bærer Robinsons forskning: mål og forventninger; strategisk ressourceanvendelse; høj kvalitet; læring og udvikling. Desuden er det vigtigt med kompetencer som relevant viden: tillid; respekt; anerkendelse; lederskab og personlig integritet.  Der er for mig at se ikke noget, der umiddelbart tyder på, at professoren har bedrevet ny, epokegørende forskning, men nok at hun mener det rigtige, hvis hun vil frem i verden i John Hatties fædreland.

Som bekendt støtter megen nyere pædagogisk forskning sig på enten forenklede cases eller enkle metaforer. Robinson benytter gerne begge dele i interviewet.  Først en lidt speget metafor. Hendes fag, skoleledelse, er ikke bare et håndværk, men en videnskab, lidt ligesom hvis en kirurg siger: Jamen jeg opererer på min egen måde, ligegyldigt hvordan hospitalet plejer at gøre det. Metaforen henviser til den forkætrede privatpraktiserende lærer, og meningen må være, at han, læreren, bare praktiserer et håndværk i modsætning til skolelederen, der naturligvis er videnskabeligt funderet. Men det er en elendig metafor, for kirurgen kan ikke operere på andre måder end sin egen, og det samme gælder naturligvis for læreren, hvis der er tale om undervisning og ikke bare om instruktion.

En enkelt case ligner en dårlig lærebog i psykologi. Den præsenterer os for den dovne, uduelige lærer, der stik modsat os andre ikke passer sit job, ikke lærer eleverne noget, ikke rapporterer regelret og kommer for sent til møderne. Så kan det nok være, at alle vi andre regelrette, småborgerlige, men desværre stadig privatpraktiserende lærere, der naturligvis i bund og grund afskyr lederens autoritet, ligefrem vil komme krybende og bede om, at lederen påtager sig ansvaret og kalder til orden, ikke af hensyn til autoriteten, selvfølgelig kun af hensyn til de mål, der er sat for elevernes udbytte. Og nu skal vi jo ikke drukne i videnskabelighed. Robinson har også et varmt menneskeligt hjerte. Det er jo virkelig frygteligt, hvis det er de voksne (læs: de dovne, uduelige lærere), der bliver taget hensyn til. Eleverne vil lide under det, lægger hun til – og kniber en tåre?

Jeg undrer mig over, hvad vi som gymnasielærere skal med denne samling ligegyldige floskler, bortset fra at de måske kan ruste os imod Antorinis forestående angreb på gymnasiet.
Indlægget er forkortet, men kan rekvireres i sin helhed på siggi@kaldan.dk.

Siggi Kaldan
Mag.art., tidligere Ikast Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater