Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Dagens rolleliste

26. februar 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har mange roller i løbet af en skoletime. Jeg er den autoritative lærer, der holder ro og orden, igangsætteren, der får eleverne til at starte på dagens arbejde, motivatoren, der sørger for at eleverne er engagerede, facilitatoren, der hjælper eleverne med at lære på den mest optimale måde, evaluatoren, der bedømmer eleverne, entertaineren, når tingene bliver for svære eller alvorlige, omsorgsgiveren for elever, der har det dårligt – og jeg kunne blive ved…

Det, som jeg ind i mellem glemmer, er, at der til hver lærerrolle er et antal elevroller, så hvis jeg synes, at det er kompliceret med de forskellige roller ind i mellem, så er det endnu mere kompliceret for eleverne. Der er ikke noget at sige til, at de kan blive usikre.

Kompleksiteten i rollerne ses, fx når eleverne arbejder i grupper med at skrive en opgave i googledocs. Her går jeg ind i deres dokumenter og kommenterer, mens de skriver, hvilket resulterer i usikkerhed om, hvorvidt jeg bedømmer eller vejleder dem, når jeg gør det. Den usikkerhed ryddes rimelig hurtigt af vejen, ved at jeg forsikrer dem om at jeg har vejlederhatten på. Men det er en sandhed med modifikationer: Jeg prøver at nøjes med at være vejleder, men bedømmerrollen har tendens til at blande sig alligevel…

Mere kompliceret bliver det, hvis grupperne også skal give hinanden feedback under skrivningen. Så har de både roller som modtagere og givere af input, samtidig med at de skal forholde sig til egen gruppes arbejde, de andre gruppers og lærerens kommentarer, og samtidig reflektere, både over det rent faglige, og på metaplan over selve læreprocessen.

Og tingene kan kompliceres yderligere, hvis eleverne arbejder mere selvstændigt med længerevarende gruppearbejde, hvor der udarbejdes valgfrie produkter undervejs…

Det er ikke mærkeligt, at både lærere og elever kan blive frustrerede og føle at det er for komplekst, uoverskueligt og utrygt at arbejde på ovenstående måder. Simpel undervisning, hvor læreren styrer slagets gang ved tavlen, har klarere roller, og både elever og lærere føler sig sandsynligvis meget mere trygge. Det er også mindre krævende for eleverne, der ind i mellem kan trænge til en slapper. Derfor vil man ofte se undersøgelser, der viser, at eleverne foretrækker tavleundervisning fremfor mere selvstændige arbejdsformer. Men det er en falsk tryghed hos eleverne og hos lærerne. Den er baseret på, at lærerens gennemgang er essentiel for forståelsen af faget og på, at man ikke kan klare sig godt til eksamen, hvis man ikke har noter, der er kopieret fra tavlen under lærerens gennemgang.

Eleverne tror ofte, at det er nok at sidde, lytte til og notere, hvad læreren siger for at lære, men det er de færreste af os, der lærer hensigtsmæssigt på den måde. Vi – og vores elever – får meget mere ud af at diskutere stoffet i grupper, anvende det i praksis til udarbejdelse af et produkt og derefter kommentere hinandens produkter. Chancen for at stoffet sidder fast, er bearbejdet og forstået er simpelthen større, jo mere det diskuteres og anvendes, og jo mere der reflekteres over det.

Jeg bruger en del tid på mine hold på at snakke om roller, både elevernes og min egen, og til at begrunde mine undervisningsformer. Det er vigtigt, at eleverne føler sig trygge med, hvad der foregår i timerne, også når jeg ikke selv er tryg. Ellers vil de ikke være motiverede, og kompleksitetsgraden kan i værste fald få dem til at koble sig fra undervisningen. Men efter italesættelsen går de på med krum hals, og det viser sig for det meste, at de kommer til at foretrække den komplekse arbejdsform med tilhørerende større læringsudbytte.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater