Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
picture-4311-1473067744

CL er ikke COOL mere

5. september 2016
Skrevet af_
René Vester Kjær
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

For nogle år siden fandt flere uddannelsesinstitutioner åbenbart uddannelsessektorens svar på ”De vises sten”. Den hed COOperative Learning, som fik det mundrette navn COOL.
I dag er der nærmest ingen, der kalder det COOL mere, men i stedet for blot det mere neutrale CL. Det har jeg det egentlig ganske godt med, for så kool var COOL altså heller ikke. Forstå mig ret, jeg har fået rigtig meget ud af at arbejde med flere af de redskaber, som CL har. Der er mange gode aktiviteter og strukturer, som igangsætter flere af eleverne og dermed øger den samlede faglige aktivitet i en undervisningstime. Så jeg advokerer ikke for at fjerne alt, der har med CL at gøre. Men spørgsmålet er, om CL virkelig har løftet læringen så meget, som Kagans profeter lovede (Kagan er manden bag CL).

En af de første af Kagans profeter, jeg mødte (eller COOL-instruktører som de kalder sig) påstod på en workshop, at hun kunne gå ind i et hvilket som helst fag på vores gymnasium og få eleverne til at lære og forstå faget, hvis bare hun brugte CL. Også selvom hun ikke selv var uddannet indenfor faget. Hun var vel at mærke folkeskolelærer og kunne åbenbart ikke lige se, at det var noget af det mest arrogante, hun kunne påstå overfor en flok akademikere med faglig stolthed.
For det betød jo at ifølge CL var vores faglige uddannelse ikke noget værd. Man kunne jo bare bruge CL som universalnøglen til al læring nu. “Goddag mand økseskaft” var vi vist mange, der tænkte der, mens vi hurtigt mistede lysten til at høre på hende på trods af, at hun netop brugte CL-metoder på os.
Men derudover var det interessant, at hun ikke kunne påvise dokumentation for alle hendes påstande. Vi kunne altså ikke få nogen videnskabelig argumentation for, at CL fungerede. Ikke andet end den “at det gjorde det bare”. Hvis vi så mente, at dele af CL ikke virkede, fik vi at vide, at så var det, fordi vi ikke brugte CL godt nok, eller fordi vi ikke gik nok ind for CL og blandede det sammen med vore egne ideer. Personligt syntes jeg på det tidspunkt, at det mindede lige lovlig meget om Scientology.

Ok, som sagt, så er der jo gode elementer i CL, og de fungerer faktisk ret godt, hvis man netop blander dem med andre og egnes gode ideer. Men der er altså også nogle elementer, som har vist sig at være ubrugelige og faktisk også ødelæggende for god læring.
Men noget, vi kan lære af Kagan og hans profeter, er, at hvis man er god nok til at tale for sig og kan finde de rigtige personer til at repræsentere sine ideer, så kan man sælge nærmest hvad som helst til en uddannelsesverden, der siden Aristoteles (eller før) har higet efter en metode, der virker til at optimere de unges læring.
Helst en metode, der også er billig, dvs den koster ikke mere end det, man bruger nu.
Om nogle få år vil der, hvis der ikke er en i gang allerede nu, komme en ny bevægelse, som endnu en gang vil påstå at have fundet ”de vises sten” indenfor undervisning. En ny metode, som gør, at alting vil blive meget nemmere og meget bedre og samtidig er billig eller koster det samme som før. Og endnu engang vil man kunne opleve folk i undervisningssektoren falde på halen for den nye idé. Altså indtil vi finder ud af, at dens succes også er begrænset.

Måske skulle man i stedet se på alle de mange analyser, der igen og igen har påvist, at den gode læring får man, når lærerne er begejstrede for deres job og kan se, det giver mening, og de samtidig oplever, at de har tid og overskud til at undervise. Nå ja hov, det lever jo ikke nødvendigvis op til kravet om, at det helst skulle være billigere, øv. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater