Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
picture-51-1339062469.jpg

Burhøns, burhøns gok gok gok

7. juni 2012
Skrevet af_
Rosa Lund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Tirsdag d. 22. maj stemte et flertal i folketinget for et fleksibelt loft på klassekvotienten i gymnasiet. Det er resultatet af mere end ti års kamp for mere tid til den enkelte elev. For de sidste ti år har både lærere og elever forsøgt at råbe politikerne op og har stået på Christiansborg Slotsplads på folketingets åbningsdag år efter år for at få et loft over klassekvotienten.

Jeg har også selv, både da jeg var gymnasieelev og da jeg i 2006 var formand for gymnasieeleverne, været med til at kæmpe for, at ingen elever skal sidde i vindueskarmene for at modtage undervisning og at lærerne altid skal have tid til den enkelte elev. Og jeg kan ligesom de fleste andre gymnasieelever høre kampråbet om burhøns for mig endnu.

Indførelsen af et fleksibelt loft på klassekvotienten er et vigtigt skridt i retning af et uddannelsessystem, hvor alle elever, uanset baggrund, får mulighed for at tage en uddannelse.

 

  • For det første fordi færre elever i klassen giver mere tid til den enkelte elev – det burde være logisk for enhver Og uanset hvordan vi vender og drejer det, så bliver undervisningen altså mere kvalificeret af, at der er en lærer til stede som har tid til samtale, diskussion og refleksion sammen med eleverne . Det bliver endvidere nemmere for læreren at sikre, at alle elever bliver fagligt udfordret. Ligesom eleverne får mere ud af det skriftlige arbejde, hvis læreren har tid til at give feedback og vejledning.Loftet over klassekvotienten er således med til at sikre, at eleverne får mere ud af deres uddannelse.

 

  • For det andet vil et loft over klassekvotienten mindske frafaldet. Der er selvfølgelig mange årsager til, at nogle unge afbryder deres gymnasieuddannelse, og der er også mange forskellige redskaber vi kan bruge for at fastholde dem i uddannelserne. Et loft på klassekvotienten er et af dem.

Center For Fastholdelse og Frafald mener, at mange af parametrene omkring frafaldstruede elever hænger sammen med klassekvotientens størrelse. For netop det, at eleven bliver hørt og set, at der er tid til samtale mellem læreren og eleven, er jo med til at skabe et trygt læringsrum for eleven. Samtidig giver det læreren mulighed for at være mere opmærksom på eleven, så læreren kan hjælpe eleven. Og det er med til

Når det er sagt, kan et loft på klassekvotienten jo ikke stå alene, det er også nødvendigt med  lektiecafeer og mentorordninger, hvor den enkelte elev får hjælp og sparring. Og det udelukker loftet ikke, tværtimod.

Da jeg gik i gymnasiet på det nu lukkede Metropolitanskolen, startede vi 32 elever i klassen i 1. G, men vi var vi kun 18 elever tilbage.  14 elever faldt altså fra undervejs.  Frafaldet kan selvfølgelig skyldes flere ting, men det er helt sikkert, at hvis vi havde været færre elever i klassen fra starten, og hvis der således var tid til alle eleverne, så havde flere af eleverne gennemført uddannelsen.

  • For det tredje kan loftet over klassekvotienten være med til at bryde den negative sociale arv.

Når der er for mange elever i klasserne, bliver det sværere for læreren at fastholde alle eleverne engageret i undervisningen.  Når der er for mange elever i klasserne bliver det også sværere for eleverne at fastholde koncentrationen – og det går selvsagt udover de elever, der ikke kan få hjælp til det, de går glip af, når de kommer hjem.

De elever, som kommer fra hjem, hvor mor og far kan hjælpe med lektierne og de store opgaver, skal nok klare sig. Men hvis vi skal have et uddannelsessystem, som er med til at skabe lighed – og det skal vi, så skal vi have uddannelser, hvor man kan være med uanset sine forældres baggrund, Og dér er et loft på klassekvotienten et rigtig godt redskab. Det kan nemlig være med til at sikre, at flere unge kan bryde den negative sociale arv.

Og sådan kan vi blive ved, for der er kun gode argumenter for et loft på klassekvotienten. Men det behøver jeg vel dårligt nævne her?

Det fleksible klasseloft er en KÆMPE sejr for både lærere og elever, ingen tvivl om. Det er en sejr, man skal være stolt af. Men det er også et resultat af en lang og sej kamp, og sejren skal minde os om, at vi har mange kampe at vinde endnu. Vi skal ikke være blege for at kæmpe for en lavere klassekvotient eller for at stille krav til hvordan gymnasiet skal se ud.

Vi er forhåbentlig færdige med kampråbet ”burhøns, burhøns gok gok gok – 28 er mere end nok”, Men der skulle gerne være nye kampråb på vej for arbejdet for et  

et rummeligt gymnasium med høj faglighed, som er med til at skabe lighed er langt fra slut.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater