På Randers HF & VUC er der det samme ungdomsliv som på mange andre gymnasier i Danmark.
Skolen har syv spor med toårigt hf på hver årgang plus hf-enkeltfag og anden voksenuddannelse. Ud af 525 elever er to tredjedele i gang med den toårige hf, og tre ud af fire er mellem 15 og 18 år.
”Vi har rigt ungdomsliv på skolen, og vi har virkelig gode erfaringer med at lave uddannelse for både unge og voksne, og vi har en meget høj løfteevne. Derfor vil vi gerne udfordre regeringen på, om det virkelig er det rigtige alle steder i landet at fjerne det gode arbejde fra VUC,” siger rektor på Randers HF & VUC Lena Søllingvraa Lindblad.
VUC nedlægges
Med regeringens nye udspil om epx og ungdomsuddannelser er der stor usikkerhed om VUC’s fremtid. Regeringen foreslår, at VUC ”nedlægges som selvstændig institutionstype,” og kommer ind under en ny fælles institutionslov.
VUC kan fortsat udbyde voksenuddannelser og gymnasiale enkeltfag i landets større byer, står der i regeringens udspil om ungdomsuddannelser. Andre steder kan voksenuddannelse blive varetaget af de institutioner, som i dag udbyder arbejdsmarkedsuddannelser (AMU).
Alene det, at den toårige hf skæres bort fra uddannelseslandskabet for derefter at blive rejst igen som en del af epx, gør fremtiden endnu mere usikker for institutionerne.
Man kan ikke bare tage for givet, at man kan overføre det gode fra en uddannelse til en anden.
Lena Søllingvraa Lindblad fra Randers HF & VUC har opgivet håbet om, at den toårige hf bliver bevaret.
”Regeringen har besluttet sig, og det kan vi ikke gøre noget ved. Vi synes, det er ærgerligt, at man ikke valgte at bevare og fastholde hf og så lægge oven i og udvide den til også at have et teknisk spor rettet mod erhvervsuddannelser,” siger Lena Søllingvraa Lindblad.
Lena Søllingvraa Lindblad appellerer til at, at den store erfaring og kompetencer, VUC har opbygget i forhold til at skabe uddannelse til unge og voksne, ikke bliver glemt i iveren efter at bygge en ny uddannelse.
”Der kan være store transformationsomkostninger, når man lukker en uddannelse og åbner en ny. Man kan ikke bare tage for givet, at man kan overføre det gode fra en uddannelse til en anden. Det lykkedes ikke at flytte det almene spor fra VUC til FGU,” siger hun om processen, hvor almen voksenuddannelse blev flyttet fra VUC til den nye uddannelse FGU.
Brug skattekronerne fornuftigt
Når to tredjedele af aktiviteten på en skole bliver flyttet, skulle man tro, at der er gravkammerstemning på Randers HF og VUC. Men det afviser Lena Søllingvraa Lindblad.
Randers HF & VUC vil konstruktivt gå ind i arbejdet med epx. Rektoren peger på, at Randers HF & VUC er gode til at levere studerende til velfærdsuddannelser. Og ikke langt fra skolen ligger den lokale erhvervsskole.
”Vi har et godt ungdomsmiljø. Hvorfor ikke bruge det miljø og vores erfaringer og sammen med erhvervsskolen skabe et godt tilbud til de unge. Hvis vi skal bruge skattekronerne fornuftigt, så bør vi bygge videre på det, vi har,” siger hun.
Randers HF & VUC er eneudbyder af hf i Randers, og det skaber et VUC med et stærkere ungdomsmiljø. Samme model ses også i eksempelvis Herning og Silkeborg.
På mange andre VUC’er fylder hf-enkeltfag og anden voksenuddannelse mere, og eleverne er ældre.
Er mørnet i ministerens gryde
I Danske HF & VUC, som repræsenterer sektoren og alle typer VUC-afdelinger, er man også allerede i gang med at se frem. Det var netop på årsmødet for Danske HF & VUC i april, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) første gang satte ord på regeringens planer om at skabe en ny uddannelse.
Formand Danske Hf & VUC og rektor Vestegnen HF & VUC
”Vi synes, det er ærgerligt, at hf nedlægges. Men vi har også vidst længe, hvor det bar hen. Man kan godt blive mørnet, når man så længe har ligget og simret i ministerens gryde,” som formand Tue Sanderhage formulerer det.
Han understreger også, at VUC-sektoren i den kommende proces og i årene frem mod 2030 vil arbejde konstruktivt for at skabe de bedste rammer for den type unge og voksne, som i dag går på VUC, men som måske i fremtiden skal gå på den nye epx.
”Al den viden og de kompetencer, vi har opbygget i forhold til hf på VUC, skal meget gerne ind i den nye epx. Overgangen mellem en uddannelse til en anden skal gerne have så få ulemper som muligt,” siger Tue Sanderhage.
Kaffe frem for ølbong
Han nævner som eksempel, at det lagt fra er alle unge, som i dag går på VUC, der efterlyser et livligt ungdomsmiljø med fester og ølbong.
”Vi skal huske også at skabe et miljø for dem, som foretrækker onsdagskaffe og et spil Uno i klassen i frikvarteret frem for fredagsøl og at kysse på hinanden i kantinen,” siger Tue Sanderhage.
VUC, som vi kender det i dag, vil blive væsentligt forandret, hvis et flertal i Folketinget bakker op om regeringens plan.
”VUC som selvstændig institutionstype skal nedlægges. Men samtidig lægger regeringen op til, at VUC stadig kan udbyde voksenuddannelse og enkeltfag. Alle VUC-institutioner vil nok ikke bestå i 2030, men mange steder vil man nok søge om at lave et samarbejde med andre institutioner, mens man andre steder har så stort et befolkningsgrundlag, at man kan fortsætte som selvstændig institution, som det også fremgår af udspillet,” siger Tue Sanderhage.
Jeg tror, at en lang række hf-lærere fortsætter på epx.
Det betyder også, at VUC-lærere i fremtiden kommer til at arbejde på andre matrikler og med en ny arbejdsgiver. Eller måske på den samme matrikel, men med et nyt navn på skiltet på bygningen, forudser Tue Sanderhage.
”Jeg ser ikke, at der er for mange lærere i forhold til det arbejde, der skal udføres. De unge i vores målgruppe skal også have undervisning på en ny uddannelse. Jeg tror, at en lang række hf-lærere fortsætter på epx eller vælger at fortsætte med at arbejde på de gymnasiale enkeltfag,” siger Tue Sanderhage.
Bestået med 2
Med epx lægger regeringen op til, at målgruppen udvides. Unge, som lige akkurat har bestået grundskolen, bliver for eksempel en ny type elev, som hf-lærere ikke er vant til at have.
”Den enkelte lærer skal nok gøre op med sig selv, hvilke elever man brænder for at undervise,” siger Tue Sanderhage, som erkender, at det kan blive en svær tid for lærerne på VUC.
”Ledelse og medarbejdere skal samarbejde om at finde gode måde at være i den her tid frem mod 2030 og derefter. Vi forventer også, at regeringen ved en aftale vil prioritere kompetenceudvikling af lærere,” siger Tue Sanderhage.
Hvor skal de voksne have uddannelse?
Mens regeringen foreslår at stoppe den toårige hf fra 2030, skal voksne stadig kunne vælge gymnasiale enkeltfag og anden uddannelse som almen voksenuddannelse (AVU) og forberedende voksenuddannelse (FVU).
Men de uddannelser kommer også i udbud, og regeringen skriver, at voksenuddannelse kan placeres på de institutioner, der i dag udbyder Arbejdsmarkedsuddannelse (AMU). Det er for eksempel der, hvor man kan tage et truckkørekort og få opdateret faglige kompetencer.
Og gymnasiale enkeltfag kan ende på de skoler, som kommer til at udbyde epx.
Tue Sanderhage mener dog, at regeringen skal tænke sig rigtigt godt om, inden voksenuddannelser, som i dag udbydes af VUC, eventuelt placeres på andre institutioner.
”Jeg tror, det vil være en fejl at placere den type voksne, som i dag tager hf-enkeltfag, på en skole med et stærkt ungdomsmiljø. Det vil mange voksne ikke have lyst til at være i, og det kan ”forurene”, det ungdomsmiljø, som man gerne vil opbygge,” siger Tue Sanderhage.
Forskel på dansk som andet sprog og svejsning
På samme måde er der ifølge Tue Sanderhave stor forskel på AVU, hvor eksempelvis indvandrerkvinder med manglede skolegang og svage danskkundskaber har undervisning, og på AMU, hvor man tager kurser i svejsning og meget andet fagligt relevant.
”Det kan godt være, at de uddannelser kan berige hinanden. Men det er meget vigtigt, at uddannelserne består i deres egen ret,” siger Tue Sanderhage.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode