VUC frygter for lukninger på grund af ny ungeindsats
VUC
tomme_stole_faerre_elever

VUC frygter for lukninger på grund af ny ungeindsats

Et forslag om at flytte AVU-kursister under 30 år fra VUC kan ifølge VUC betyde lukninger af afdelinger. Dermed vil det også gå ud over hf-enkeltfag.

Flere VUC-afdelinger risikerer at måtte lukke i fremtiden, hvis et forslag om at flytte almen voksenuddannelse (AVU) for unge under 30 år væk fra VUC.

Ifølge en ny beregning fra VUC Sekretariatet vil 20 afdelinger rundt om i landet stå tilbage med færre end 50 AVU-kursister, hvis forslaget bliver gennemført.

“Hvis man fjerner over halvdelen af alle AVU-kursister fra VUC, samtidig med at der er massive sparekrav, så kan det få store konsekvenser for flere VUC-afdelinger,” siger formand for Lederforeningen for VUC Verner Rylander-Hansen.

Forslaget om at flytte AVU for personer under 30 år fra VUC kommer fra ekspertgruppen om bedre veje til en ungdomsuddannelse, som blev nedsat af den forrige regering.

Et af forslagene er at samle de nuværende tilbud til de svageste unge og i stedet etablere en ny forberedende ungdomsuddannelse, som kommunerne får ansvaret for.

Læs: Ekspertgruppe: Saml de mange tilbud i en ny uddannelse

For vidtgående
Direktør for HF & VUC Fyn Stig Holmelund Jarbøl mener, det er fornuftigt at lave et nyt tilbud til de mest socialt udsatte unge, men han mener, det er alt vidtgående at fjerne alle AVU-kursister under 30 år fra VUC.

“De fleste af vores kursister er nogle, som bare gerne vil have noget matematik, fordi de har fundet ud af, at de vil læse videre. De er ikke socialt udsatte og har ikke brug for et særligt tilbud,” siger Stig Holmelund Jarbøl.

Han foreslår derfor, at VUC beholder unge, som af egen fri vilje vil tage en 10. klasse for at læse videre, mens socialt udsatte unge med behov for særlig støtte får et nyt samlet tilbud.

Ifølge direktøren for HF & VUC Fyn vil det få utilsigtede problemer, hvis alle AVU-kursister under 30 år fjernes fra VUC.

“Hvis man fjerner så stor en del af aktiviteten, vil der ikke være grundlag for at drive uddannelse på de små VUC-afdelinger. Det vil sige, at hf-enkeltfag også vil forsvinde i flere af de små byer på Fyn,” siger Stig Holmelund Jarbøl.

Ingen uddannelse på Langeland
Han nævner afdelingen i Rudkøbing på Langeland som et eksempel på en lille afdeling, som ikke kan hænge sammen økonomisk, hvis AVU-kursisterne under 30 år forsvinder. Ifølge direktøren vil en lukning betyde, at der ikke længere vil være et uddannelsestilbud på Langeland.

Han mener også, at afdelingerne i Faaborg, Glamsbjerg, Søndersø og Middelfart vil få meget svært ved at hænge økonomisk sammen, hvis AVU-kursister under 30 år flyttes fra VUC.

“Med forslaget vil man løse et problem for nogle unge, men man skaber så et problem for andre unge,” siger Stig Holmelund Jarbøl.

Ifølge VUC Sekretariatet er 69 procent af AVU-kursisterne under 30 år.

Udover at 20 VUC-afdelinger vil stå med under 50 AVU-kursister tilbage, hvis forslaget gennemføres, så vil yderligere 16 afdelinger stå med under 100 AVU-kursister.

“De fleste afdelinger er et miks af AVU og hf-enkeltfag, og hvis afdelingerne lukker, så betyder det, at der bliver færre uddannelsestilbud i lokalområderne,” siger Verner Rylander-Hansen.

Mulighed for joint venture
Formanden for ekspertgruppen om bedre veje til en ungdomsuddannelse, Stefan Hermann, kan godt følge VUC’ernes bekymring et stykke ad vejen. Han mener, at regeringen bør ‘tegne’ et Danmarkskort og analysere, hvilken betydning det vil få at flytte de unge AVU-kursister ud af VUC.

“Det er ikke sikkert, at man skal lave den samme løsning i Hjørring og i København. Man kan godt åbne for forskellige lokale løsninger,” siger han.

Han peger på, at der eksempelvis kan laves et joint venture mellem den nye forberedende uddannelse og den lokale VUC.

Regeringen kommer med udspil
Regeringen forbereder nu et udspil til en ny struktur for de fagligt svageste unge, som ikke har fået en ungdomsuddannelse eller er i arbejde.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) ønsker ikke at kommentere kritikken fra VUC før regeringens udspil, som kommer inden sommerferien.

Hvad anbefaler ekspertgruppen?

Ekspertgruppen om bedre veje til en ungdomsuddannelse foreslår blandt andet, at der etableres en ny forberedende uddannelse for unge under 30 år. En række nuværende tilbud blandt andet AVU lægges under den nye forberedende uddannelse.

Læs ekspertgruppens anbefalinger

Hvad er AVU?

Almen Voksenuddannelse er enkeltfagsundervisning på grundskoleniveau for voksne.