Vrede spansklærere: Vi er blevet snydt
irma_kobaek_beskaaret

Vrede spansklærere: Vi er blevet snydt

Spansklærerne glædede sig til, at spansk ville blive andet fremmedsprog i grundskolen. Men glæden blev kortvarig, for nu lægger undervisningsministeren op til at etablere et forsøg med spansk som valgfag. Det vil give endnu færre elever med spansk, frygter Spansklærerforeningen.

Undervisningsministeren går imod aftalen om gymnasiereformen.

Det mener Spansklærerforeningen, efter at de har nærlæst et svar, som undervisningsminister Merete Riisager (LA) har givet Annette Lind (S) tidligere på året.

Socialdemokratiets undervisningsordfører ønskede dengang at vide, hvornår læreplanen for spansk som fortsættersprog på A-niveau ville blive færdig.

Her svarede undervisningsministeren, at det tidligst vil blive i 2020. Det begrundede hun med, at Undervisningsministeriet arbejder på at etablere forsøg med spansk som treårigt valgfag i grundskolen fra august 2017, og at de elever tidligst vil blive færdige i 2020.

“Men i aftaleteksten står der, at spansk skal oprettes som andet fremmedsprog på lige linje med tysk og fransk. Ikke bare som et valgfag,” siger Irma Kobæk, der er formand for Spansklærerforeningen.

Færre med fortsætterspansk
Hun ser flere problemer i, at spansk blot skal være et valgfag i folkeskolen:

“For det første betyder det, at eleverne udover valgfaget enten har tysk eller fransk. Det vil sige, at eleverne skal have tre fremmedsprog for at få spansk i folkeskolen, og det er jo ikke alle, der vil vælge det,” siger Irma Kobæk og fortsætter:

“Som andet fremmedsprog ville folkeskoleeleverne starte på spansk allerede i 5. klasse, men hvis det kun er et valgfag, får de først faget fra 7. klasse.”

Konsekvensen vil være, at der vil færre elever, som forlader folkeskolen med kompetencer til at starte på en studieretning med fortsætterspansk, forklarer formanden for spansklærerne.

Løbet over ende
I forvejen er spansklærerne bekymrede over gymnasiereformens konsekvenser for spansk. De frygter, at langt færre elever vil vælge spansk i en studieretning. Fremover vil det nemlig kun være muligt at få spansk som studieretningsfag i supersproglige studieretninger på stx.

Den politiske løsning på den problematik var at sidestille spansk med tysk og fransk som andet fremmedsprog i folkeskolen, så flere grundskoleelever ville kunne starte på fortsætterspansk i gymnasiet. Men den mulighed har ministeren nu forpurret ved kun at oprette spansk som valgfag i grundskolen.

“Vi føler os snydt og løbet over ende. Man kan da ikke afvige fra en aftale på den måde,” siger Irma Kobæk.

Spansklærerforeningen har skrevet til Folketingets undervisningsudvalg, og Annette Lind (S) har stillet spørgsmålet videre til undervisningsministeren.

Gymnasieskolen.dk har kontaktet undervisningsminister Merete Riisager, men hun har svaret, at hun ikke ønsker at kommentere sagen, før hun har svaret Annette Lind.
Ministeriet har heller ikke ønsket at svare på, om der planlægges at oprette spansk som andet fremmedsprog i grundskolen.