Vi vil ikke vælge forkert
No image

Vi vil ikke vælge forkert

2.g’erne Signe Valgreen, Jonas Christensen og Frederikke Westermann synes, det er svært at overskue, i hvilken retning de skal gå, når studenterhuen er i hus. Fælles for dem er, at de gerne vil undgå at spilde tiden på det forkerte studium.

Tekst_ gs_redaktor

Jeg føler mig presset

Signe Valgreen, 2.g, Nørre Gymnasium

Hvilke tanker gør du dig om, hvad der skal ske efter gymnasiet?
Jeg prøver faktisk at lægge det lidt til side og fokusere på gymnasiet. Jeg synes i hvert fald, det er stressende at tænke på – der er utroligt mange valgmuligheder. Jeg får godt nok hele tiden at vide, at jeg skal vælge det, jeg er god til, og som jeg godt kan lide. Men hvad nu, hvis man vælger det forkerte? Det føles som et pres.

Hvor kommer presset fra?
Skolen og samfundet i det hele taget. Politikerne vil jo gerne have, at vi gør det godt og bruger meget tid på vores skole. Nogle gange føles det næsten, som om man aldrig kan gøre det godt nok. Så kan jeg næsten blive helt opgivende.

Savner du noget i forhold til at få hjælp til at vælge uddannelse?
Indtil nu føler jeg ikke, at jeg har fået så meget at vide. Selvfølgelig ved jeg godt, at man kan vælge at læse videre, men jeg synes ikke, vi har fået så meget at vide om, hvordan man vælger. Man kommer igennem nogle små kurser med studievalgsvejledningen, men jeg synes ikke, det er nok.

Der er så mange muligheder

Jonas Christensen, 2.g, Nørre Gymnasium

Hvilke tanker gør du dig om, hvad der skal ske efter gymnasiet?
Det ligger slet ikke klart for mig. Jeg vil sige, at det varierer, hvor meget jeg tænker over det. I nogle perioder fylder det hele mit hoved. Jeg tænker på, at der er så mange muligheder. Det kan være svært at finde noget, man vil lægge sig fast på.

Er du bekymret for at skulle vælge?
Man er selvfølgelig altid lidt bange for, at man ikke
vælger det rigtige. Hvis jeg endte med at bruge kræfter
på en uddannelse, som alligevel ikke var mig, så ville jeg føle det som et stort slag. Det ville være virkelig ærgerligt at bruge så meget tid på det forkerte valg.

Du er en af de elever, som har prøvet at arbejde med karrierelæring. Fik du noget ud af det?
Jeg har nogle forældre derhjemme, som er ret gode til
at komme med råd, og som får mig til at tænke over, hvad jeg gerne vil efter gymnasiet, så på den måde fik jeg ikke så meget ud af karrierelæringen.

Bange for at låse mig fast

Frederikke Westermann, 2.g, Nørre Gymnasium

Hvilke tanker gør du dig om, hvad der skal ske efter gymnasiet?
Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil læse endnu. Jeg har altid gerne villet på universitetet. Det er lidt svært at skelne mellem, hvad der er strategisk godt, og hvad man gerne selv vil, så jeg er lidt i tvivl. Er det her noget, jeg egentlig gider lave? Jeg kan godt være lidt bange for, at jeg kommer til at låse mig selv fast.

Hvad er du bange for, der så sker?
Måske er ”bange” egentlig et lidt forkert ord at bruge, men jeg ville være træt af det, hvis jeg kom til at sidde fast i noget, som jeg alligevel ikke gad. Selvfølgelig ved jeg godt, at det ikke er verdens undergang, men det ville være fedt at ramme rigtigt første gang.

Det har været en øjenåbner. Jeg har fundet ud af, at der faktisk også er andre ting, jeg kan bruge min studentereksamen til, når jeg er færdig. Det har nok gjort mig lidt mindre bekymret, efter at jeg har set, at der faktisk er mange veje, man kan gå.

Tema om karrierelæring

Valget af uddannelse efter gymnasiet er svært, og mulighederne er uendelige. Med konkret læring om
job, uddannelses- og karrieremuligheder kan eleverne blive bedre klædt på til at træffe vigtige beslutninger om fremtiden.

Om Karrierefokus

Karrierefokus er et sam­arbejde mellem Studievalg København, 17 gymnasier og tre videregående uddannelser. Projektet er støttet af Region Hovedstaden og bistås af Center for Ungdomsforskning.

Målet med projektet er, at der allerede i gymnasiet skal arbejdes med de unges karrierekompetencer. Det skal ikke alene ske i vejledningen, men også som en del af undervisningen.

Sammen udvikler projektets deltagere modeller og partnerskaber, der skal sikre, at de unge i løbet af gymnasiet bliver kompetente til og motiverede for at træffe gode uddannelsesvalg.