Unge skal gøres parate til hf
elever

Unge skal gøres parate til hf

Flere unge skal lære, hvordan det er at gå på en ungdomsuddannelse, inden de er parate til at gå på hf. GL ønsker paratpakker til hf udbredt endnu mere.

Hvordan laver jeg lektier, og hvilken adfærd har jeg i klasserummet?
Ikke alle unge har det, som skal til for at gennemføre den toårige hf-uddannelse. Selv om de er motiverede for at begynde på uddannelsen, er de ganske enkelt ikke parate.

Flere skoler har taget konsekvensen og udviklet såkaldte paratpakker, som klæder eleverne på til gennemføre en hf-uddannelse.

I et debatoplæg om hf, som GL netop har lavet, opfordres skolerne til at udbrede ideen med paratpakker endnu mere.

”Nogle unge har forladt folkeskolen, uden de har de faglige forudsætninger til at blive optaget på og gennemføre en ungdomsuddannelse. Nogle år efter folkeskolen bliver de unge motiverede for at komme i gang med en ungdomsuddannelse, men er ikke parate til det ,” siger formanden for GL, Annette Nordstrøm Hansen, om målgruppen for paratpakker på hf.

Mange unge mænd
På Gentofte HF tilbydes paratpakke til hf. Det er især unge mænd på mellem 18 og 20 år, som tager paratpakken fra januar og frem til sommerferien.

”Unge, som ikke er uddannelsesparate er et samfundsmæssigt problem. For hvor skal de så gå hen?” siger Henrik Cornelius, der er rektor på Gentofte HF.

Han forklarer, at de unge ofte har haft dårlige ”skolevaner” i folkeskolen og har klaret sig dårligt fagligt. De unge har været væk fra skolen i et par år eller mere, men så melder lysten og motivationen for at komme videre i uddannelsessystemet.

Læs også: Paratpakke skal lære elever at gå i skole

Markant hul fra folkeskolen
Det er kommunens UU-vejledere, som har kontakt med de unge og fortæller dem om tilbuddet på Gentofte HF.

”De unge har ofte et markant hul fra folkeskolen, og de skal lære at læse lektier, og hvad god adfærd er på en ungdomsuddannelse,” siger Henrik Cornelius.

De unge, som tager hf-startpakken på Gentofte HF, bliver undervist i dansk, engelsk og samfundsfag på C-niveau og går til eksamen i alle tre fag.
Kursisterne skal bestå eksamen for at blive optaget på den toårige hf.

Dårlig skolegang
Mark Jensen, som er formand for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU Danmark) mener, det er fornuftigt at satse mere på forløb, der gør de unge parate til en ungdomsuddannelse.

”Der kan være mange årsager til, at de ikke er parate til en ungdomsuddannelse. Ofte er det på grund af en dårlig skolegang, og derfor er det godt at finde ud af, hvem som har behov for noget træning for at komme videre i systemet,” siger han.

Debatoplægget udsendes med Gymnasieskolen, som udkommer i morgen. Debatoplægget kan også læses her eller på gl.org.