Uformelle ledere savner redskaber
Faglig møde 02

Uformelle ledere savner redskaber

Gymnasieskolernes Lærerforening holder idémøde, der skal hjælpe formænd for de pædagogiske råd og udvalg med at finde redskaber til at gøre deres arbejde bedre.

André Dekker er formand for pædagogisk råd på Fredericia Gymnasium og føler ofte, at han famler, når han udfører sit arbejde. Det vil han gerne lave om på, og derfor har han opfordret Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) til at lave et idémøde, hvor andre i samme situation kan komme og snakke om, hvilke behov de uformelle ledere har.

Det er specielt udvalgsarbejde og møderne i pædagogisk råd, der volder André Dekker besvær. Han savner nogle redskaber til at strukturere udvalgsarbejdet og til at afholde møderne i pædagogisk råd.

”Pædagogisk rådsmøder ender ofte med at være oplysninger til lærerkollegiet fra ledelsen. Jeg vil gerne ændre det fra at være et informationsmøde til et møde, hvor lærerkollegiet reelt kan flytte noget,” siger André Dekker.

Fora for indflydelse
Til møderne i pædagogisk råd har André Dekker erfaret, at det virker, når noget er til debat. Lærerne bliver hørt, og de kan bruge deres indflydelse. André Dekker hører desværre ofte, at det er det helt modsatte, der sker.

”Jeg har snakket med mange lærere, der gaber den af til pædagogisk rådsmøder. Det er ærgerligt, for pædagogisk råd er netop et fora for indflydelse,” siger André Dekker

Til idémødet har formænd for pædagogisk råd, pædagogisk udvalg og andre med lignende funktioner muligheden for at præge GLs arbejde med at styrke dialog, samarbejde og en udviklingsorienteret skolekultur. André Dekker håber, at alle, der har noget på hjerte, dukker op – både dem med frustrationer og dem med oplevelser omkring arbejdet, så de kan snakke om, hvilke behov der er, og hvordan de kan blive dækket.

Idémødet bliver afholdt den 25. februar klokken 15-17.30 i GLs lokaler på Vesterbrogade 16. Tilmelding sker på en mail til Therese Holter th@gl.org, hvor der skrives idémøde i emnefeltet.