Uddannelse er vejen ud af krisen
No image

Uddannelse er vejen ud af krisen

Hvis de unge vil gardere sig mod krisen, er det ikke nok med en ungdomsuddannelse, mener Dansk Industri og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

De ufaglærte job hænger ikke længere på træerne, derfor er det vigtigt med uddannelse. Men ikke en hvilken som helst uddannelse er nok. Der er mange parametre, der spiller ind, og mange kompetencer, der skal være i orden, hvis de unge skal sikre sig et job i fremtiden.
"Vi befinder os i den værste krise siden 30'erne. Lige nu rager vi rundt et sted på bunden af krisen. Næste år bliver nok ikke bedre. Men krisen varer ikke de næste ti år," siger Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Hans bedste råd til de unge er, at de skal tage en uddannelse. Først og fremmest en ungdomsuddannelse, og derefter skal de læse videre.

Tal fra AE viser, at knap 150.000 unge mellem 15 og 29 år hverken er under uddannelse eller har et job. To tredjedele af dem har folkeskolen som højeste uddannelsesniveau. Eleverne på landets ungdomsuddannelser er altså bedre stillede end dem, der aldrig er kommet videre efter folkeskolen. Lars Andersen pointerer, at ledigheden stadig er større blandt ufaglærte end hos akademikere.

Charlotte Rønhof, der er forskningspolitisk chef i Dansk Industri (DI), er enig med Lars Andersen i, at gymnasieelever skal læse videre. Gerne i en teknisk eller naturvidenskabelig retning. Hun fremhæver blandt andet ingeniøruddannelsen som "super brugbar". Og hun understeger, at det er vigtigt, de unge udvikler gode engelskkompetencer og gerne et fremmedsprog mere, mens de går i gymnasiet.
"De skal huske, at arbejdsmarkedet er globalt, og de skal kunne rejse med deres uddannelse," siger hun.

Det kloge valg
De offentligt ansatte oplever store nedskæringer. Derfor råder Charlotte Rønhof de unge til at søge uddannelser, der retter sig mod den private sektor. Lars Andersen mener, at de unge skal vælge uddannelse med hjertet.
"De skal se på, hvilke uddannelser de synes er spændende. Men selvfølgelig vil det være en god ide at overveje, hvor der er gode jobmuligheder."

Men hvor skal de unge kigge hen for at få en ide om, hvad de kan forvente sig af arbejdsmarkedet, når de engang er færdiguddannede? Lars Andersen råder eleverne til at se på, hvordan samfundet ser ud i normale tider. Han er fortrøstningsfuld på gymnasieelevernes vegne. Han fremhæver sygeplejerskerne som et godt eksempel på et erhverv, hvor det ser rigtig skidt ud lige nu, men hvor fremskrivninger viser, at mange vil gå på pension inden for de næste fem-syv år.

Charlotte Rønhof er heller ikke bekymret for dem, der skal vælge uddannelse i år.
"Hvis jeg stod og skulle have huen på til sommer, ville jeg ikke være nervøs. Det er mindre sjovt for dem, der springer ud som kandidater til sommer," siger hun.