Artikel
Ud af musikken – ind på Greve Gymnasium
No image

Ud af musikken – ind på Greve Gymnasium

Benjamin Koppel og Casper Rongsted vil pirre vores nysgerrighed og udfordre vores måde at lytte til musik på. Foran cirka tusind elever på Greve Gymnasium spredte de budskabet om musikkens magi og dens mange muligheder – for eksempel som vejen til en bedre eksamen.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvad tænker gymnasieelever på, når de lukker øjnene, glemmer mobilen og lytter til Beethoven i to minutter? Ja, et virvar af forskellige ting utvivlsomt. Men denne formiddag på Greve Gymnasium er der blandt andet en elev, der mindes en Disney-film, og en spinkel gut med skulderlangt hår, der modigt fortæller, at musikken bringer ham tilbage til en svær tid, da hans mor var syg og indlagt med stress. Hans åbenhed belønnes med klapsalver og en stor krammer fra sideveninden. 
Vi er til fællesarrangement i gymnasiets store, lyse sal, hvor hovedparten af de cirka tusind gymnasie- og hf-elever og godt hundrede lærere er samlet for at møde musikeren Benjamin Koppel og c­oachen og læringseksperten Casper Rongsted, som er på besøg med foredraget Ud af musikken baseret på deres bog med samme titel. 

Åbn ørerne 
Fra scenen og med hurtige afstikkere rundt i salen med mikrofonen for at få elevernes spontane respons vil de med musikalske eksempler fra klassisk musik, jazz og pakistansk sang kombineret med erfaringer fra deres egne liv og musikalske passioner lære tilhørerne at skærpe opmærksomheden om lydene, der omgiver os. 
Den bærende idé er, at vi ved at træne vores lytteevne og åbne ørerne for nye og ukendte genrer kan blive bedre til at opfatte detaljer i livets øvrige sammenhænge og samtidig stimulere vores mod, kreativitet og indlæringsevne. En ambition, der flugter fint med målsætningen for fællesarrangementer på Greve Gymnasium, som netop er at inspirere til nye måder at tænke, handle og lære på, hvilket rektor indledningsvis har pointeret.

Lytte til stilheden 
Men en ting er rektors formaning. De to erfarne foredragsholdere ved, at tilhørerne skal motiveres for sagen. Derfor har de en trumf i ærmet. Henvendt til drengene især gør de opmærksom på, at piger sætter stor pris på, at man er i stand til at lytte. 
Første øvelse handler dog ikke om at lytte til kæresten, men om at lytte til stilhed. Den øvelse falder vist ud som forventet med en del fnisen, skramlen og uro, men også med mange elever i koncentreret fordybelse. En elev fortæller, at hun hører blæsten, mens en anden fortæller, at hun hører fugle i en regnskov. Generelt er eleverne bange for stilhed, noterer Benjamin Koppel og tilføjer, at det ikke er så mærkværdigt endda, eftersom de sjældent oplever stilheden.

Musik før eksamen 
Casper Rongsted følger op med en meget personlig beretning om, hvordan han tidligere har anvendt musik til at overvinde sin præstationsangst i forbindelse med at stille sig op foran forsamlinger som i dag. Han bruger et indre lydspor fra favoritbandet Kent til at ”smadre  sin negative stemning”. På samme måde kan eleverne lave deres egen spilleliste med den musik, der bringer dem i den stemning, de ønsker at være i, når de skal præstere i forbindelse med opgaver og eksamen. Via musikken kan de lære at tøjle deres nervøsitet og udfordre deres egen formåen. 
For de to musiklærere Rikke Hammerum og Morten Brandt Petersen er besøget en lejlighed til senere i klassen at diskutere med eleverne, hvordan de bruger musik i hverdagen, og hvad musik betyder for dem. Fælles for alle musikelever er, at de har et forhold til musik, der minder dem om eksempelvis kærestesorger, en glad tid på efterskolen eller forældrenes skilsmisse. Mindst lige så vigtigt er, at de stadig er åbne for nye impulser og endnu ikke låst fast i et bestemt billede af, hvilken type de er, og hvilken musik der er det eneste rigtige for dem, fortæller Morten Brandt Petersen, da vi snakker med ham efter foredraget. 
”De er meget bevægelige, specielt når jeg selv er stærkt engageret i noget musik. Vi forsøger at se musik som en social samlende faktor – en form for helle i en hverdag med mange foranderlige krav. Et foredrag som det i dag er interessant, men det er nok for bredt til rent musikfagligt at ramme plet. Til gengæld er det med til at rykke eleverne sammen, og det er også vigtigt.”

LÆS MERE

www.koppelrongsted.dk

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater