TR’er: 50 procent omlagt skriftlighed er umuligt
_mg_4604

TR’er: 50 procent omlagt skriftlighed er umuligt

Flere skoler forsøger med 10 procent omlagt skriftlighed. Skal det hæves til 50 procent, får de både skemamæssige og praktiske problemer, vurderer flere tillidsrepræsentanter.

Regeringen vil ifølge det nye gymnasieudspil indføre 50 procent omlagt skriftlighed. Men det forslag vil ikke fungere ude på skolerne, mener flere tillidsrepræsentanter (TR).

En af de skoler, der har indført omlagt skriftlighed, er Silkeborg Gymnasium, som i en årrække har omlagt 10 procent af elevernes skriftlige arbejde. De vil omlægge dobbelt så meget. Mere er helt umuligt, vurderer Helle Risvig Nielsen, der er tillidsrepræsentant på Silkeborg Gymnasium.

”Vi har prøvet at regne på, hvad der skal til for at omlægge enten 33 eller 50 procent. Og det kan simpelthen ikke lade sig gøre uden at give eleverne et frygteligt skema,” siger hun.

Helt urealistisk
Regeringen vil hente timerne ved at udvide den samlede undervisningstid. Men det forslag hænger ikke sammen med virkeligheden, mener Helle Risvig Nielsen.

”Det er helt urealistisk. Der er ikke plads i skemaet, og hos os er skoleåret i forvejen udvidet i perioden op til sommerferien. Vi har undervisning i 1. g og 2. g, mens vi begynder at være censorer og eksaminatorer for 3. g’erne,” siger hun.

På Vestfyns Gymnasium har de også indført 10 procent omlagt skriftlighed. Det vil blive alt for presset med 50 procent, vurderer tillidsrepræsentant Poul Dalgaard Jensen.

”De fleste af vores elever kører i bus for at komme i skole, så det bliver et stort problem for os, hvis vi skal omlægge 50 procent. Vi skal ikke meget længere op end 10 procent, før vi når smertegrænsen,” siger han.

På Skanderborg Gymnasium vil de også få problemer med at indføre 50 procent omlagt skriftlighed. Tillidsrepræsentant Eva Rix er uforstående over for den høje procentdel.

”Hvor skal vi lægge de timer? Eleverne har jo i forvejen timer fra klokken otte til tre – halv fire hver dag,” siger hun.

Op til den enkelte lærer
I stedet for at omlægge halvdelen af elevernes skriftlige arbejde kunne man forsøge sig med periodevis omlagt skriftlighed, foreslår Helle Risvig Nielsen.

”Man kunne godt forestille sig, at man radikalt omlagde en hel aflevering med 50 procent, men det er helt håbløst fast at omlægge 50 procent uden blik for, hvor eleverne er i forhold til de kompetencer, de skal træne,” siger hun.

Trine Pedersen, TR på Solrød Gymnasium, mener, det burde være op til den enkelte lærer at bestemme mængden.

”Det er lidt ærgerligt, at man laver sådan nogle rigide procenter, som sætter det hele over styr, i stedet for at se på, hvad hver enkelt klasse og hver enkelt elev egentlig har behov for,” siger hun.

Retter stadig meget
En del af den tid, lærerne skal bruge på omlagt skriftlighed, skal ifølge regeringens forslag hentes i retteprocessen, som i stedet bliver forkortet. Men den holder ikke i virkeligheden, mener Eva Rix fra Skanderborg Gymnasium.

”Vi sidder ikke så meget mindre og retter opgaver, som vi kunne have håbet på. Kvaliteten af opgaverne er blevet bedre, men vi bruger stadig meget tid på at rette,” siger hun.

Hun peger samtidig på, at for meget omlagt skriftlighed vil være en byrde for nogle elever.

”Man fratager dem ansvar. Det er så forskelligt fra elev til elev, hvordan man arbejder bedst.”