TR: Hellere tidsregistrering end lokalaftale
Christina Lissette Nielsen

TR: Hellere tidsregistrering end lokalaftale

Mens mange lærere og tillidsrepræsentanter sukker efter en lokalaftale, har fællestillidsrepræsentant på VUC Fyn det anderledes. Hun er gået benhårdt efter at få en ordentlig tidsregistrering.

”Hvis I vil have akkorder, så må I vælge en anden fællestillidsrepræsentant.”

I begyndelsen af maj gav Christina Lissette Nielsen sine kolleger klar besked på et stormøde for lærerne på VUC Fyn.

”Jeg sagde, at hvis lærerne ville forsøge at få ledelsen med på akkorder og lokale aftaler, ville det blive uden mig,” siger Christina Lissette Nielsen, som er fællestillidsrepræsentant for lærerne på 10 skoler, der tilsammen udgør VUC Fyn.

Hun mener, at de nuværende akkorder i forvejen er blevet gradvist forringet, og at der bliver lagt flere og flere opgaver ind i fællespuljerne.

Et værn
”Jeg mener ikke, det ville være muligt at lave nye lokalaftaler, som kunne tage hensyn til alle lærere på de forskellige skoler. I stedet skal vi gå efter at få et godt tidsregistreringssystem, som er et værn mod det grænseløse arbejde,” siger Christina Lissette Nielsen, som dog heller ikke mener, det var praktisk muligt at få ledelsen med på at lave lokale aftaler, hvis hun endelig var gået efter det.

På andre skoler i landet bliver der i øjeblikket indgået forståelser, som kan minde om lokale aftaler, men uden en underskrift fra ledelse og tillidsrepræsentant. Det er heller ikke en model, som Christina Lissette Nielsen tror på.

”Forståelser kan være lidt fluffy i kanten, og som lærer har man ikke noget helt konkret at følge,” siger hun.

Ledelsen er i gang
Christina Lissette Nielsen har understreget overfor ledelsen, at der skal være et tidsregistreringssystem, som fungerer 1. august.  Ledelsen på VUC Fyn har meldt ud, at der arbejdes på at finde et godt tidsregistreringssystem.

”Jeg synes ikke, at tidsregistrering er skræmmende. Tværtimod bliver det tydeligt, hvor meget vi arbejder. Mange unge kolleger arbejder på randen af stress. Med tidsregistrering kan de gå hjem med ryggen fri, når de har arbejdet mange timer,” siger hun.

”Rektorerne har bedt om øget ledelssrum, og det har de fået. Derfor skal de også se og forholde sig til, hvad tidsregistrering rent faktisk betyder,” slutter hun.