Tillidsrepræsentanter: Øget arbejdspres er det største problem
Rep vox pop

Tillidsrepræsentanter: Øget arbejdspres er det største problem

Hvad fylder lige nu mest i hverdagen ude på gymnasierne? Gymnasieskolen.dk tog temperaturen blandt tillidsrepræsentanterne på GL's repræsentantskabsmøde.

Både nedskæringerne og gymnasiereformen presser lærerne – og det er det, der fylder ude på gymnasierne i øjeblikket. Sådan lød det fra tre tillidsrepræsentanter, som gymnasieskolen.dk fangede i en pause på GL’s repræsentantskabsmøde.

Morten Backenhaus, tillidsrepræsentant, Ikast-Brande Gymnasium

“Den øgede arbejdsintensivering, som især skyldes de årlige to procents besparelser, er det største problem. Det har mange konsekvenser: Mange føler, at de ikke leverer den kvalitet, de burde, der er stressrelaterede sygemeldinger, og generelt er arbejdsglæden dalet. Går man ikke på kompromis med ens faglighed, går det ud over ens helbred og privatliv. Vi vil derfor sammen med ledelsen i gang med at diskutere, om vi kan reducere antallet af ‘kan-opgaver’. Jeg tror, at vi blandt andet kommer til at diskutere diverse udvalgsopgaver, omfanget af brobygning og begrænsning af nye initiativer. Vi er nødt til at finde nogle løsninger i fællesskab.”

Karina Kristensen, tillidsrepræsentant, Århus Akademi

”Vi snakker meget om tilrettelæggelsen af undervisningen. Nedskæringerne har gjort hverdagen mere presset. Det er svært at nå det hele. Der er simpelthen mindre tid til at forberede en god undervisning. Jeg er helt ny som TR og vil prøve at arbejde for, at vi sammen finder nogle fælles løsninger på det. Det skal ikke være den enkelte lærers individuelle problem. Fordi vi har hf, har vi to eksamensperioder om året. Det presser undervisningsperioderne yderligere.”

Anders Krogh Thomsen, tillidsrepræsentant, Munkensdam Gymnasium

”Hos os snakker vi meget om arbejdstid. Vi har stadig en lokal forståelse. Vi har ikke mærket så meget til nedskæringer i forbindelse med omprioriteringsbidraget, fordi vi har haft overskud. Men vi oplever et øget arbejdspres i forbindelse med gymnasiereformen, blandt andet fordi noget af det skriftlige arbejde er konverteret til flere undervisningstimer. Det er det, der fylder hos os lige nu. Men jeg ved godt, at vi trods alt har det ret godt, når jeg snakker med mine TR-kolleger og hører om fyringer af 10 procent af lærerstaben, og hvordan de løber hurtigere og hurtigere.”

GL's repræsentantskab

• Repræsentantskabet er GL's højeste myndighed.
  • En til to gange om året indkalder hovedbestyrelsen til ordinært repræsentantskabsmøde.
  • Repræsentantskabet består af samtlige tillidsrepræsentanter.