Tillidsrepræsentanter i Aarhus: Konkurrencen om elever er skadelig
Aarhus skilt

Tillidsrepræsentanter i Aarhus: Konkurrencen om elever er skadelig

Selvejende gymnasier og konkurrence om eleverne har været særdeles usundt i Aarhus. Det mener tillidsrepræsentanter i byen.

Den frie konkurrence om gymnasieeleverne har fået lov til at løbe løbsk i alt for mange år i Aarhus.

Det mener Allan Ahle, som er tillidsrepræsentant på Odder Gymnasium og formand for GL’s netværk for gymnasier i Aarhus.

“Konstruktionen med selvejende gymnasier opfordrer til konkurrence om eleverne, og skolerne har selvfølgelig en interesse i at tiltrække elever. I Aarhus har vi set, hvilke negative konsekvenser den konkurrence kan have,” siger Allan Ahle.

Han var for nyligt til netværksmøde med de andre tillidsrepræsentanter i Aarhus, og han taler på vegne af hele netværket, når han siger, at konkurrencen om eleverne har været usund i Aarhus.

Region Midtjylland har for kort tid siden besluttet at lave kapacitetsbegrænsninger på flere gymnasier i Aarhus til næste år, mens Viby Gymnasium og det nye Aarhus Gymnasium får tilført klasser.

Hvis der havde været en strammere styring af kapaciteten for flere år siden, var Langkaer Gymnasium ikke kommet i de problemer, skolen kom i.

Allan Ahle, formand
Netværksbestyrelsen for GL, Aarhus

Det sker for at rette op på den skæve elevfordeling, som har udviklet sig meget markant over de seneste år. Det tidligere Langkaer Gymnasium, som er blevet fusioneret med Aarhus Tech og i dag hedder Aarhus Gymnasium, og Viby Gymnasium har oplevet en stor stigning af elever med anden etnisk baggrund end dansk.

Langkaer kunne være reddet
Allan Ahle og de andre tillidsrepræsentanter i Aarhus mener dog, at Region Midtjylland skulle have grebet ind for flere år siden og lavet en strammere styring af kapaciteten og dermed dæmpet konkurrencen.

“Hvis der havde været en strammere styring af kapaciteten for flere år siden, var Langkaer Gymnasium ikke kommet i de problemer, skolen kom i,” siger Allan Ahle.

I 2016 blev der optaget seks 1.g-klasser på det tidligere Langkaer Gymnasium, men allerede to år efter var der kun elever til at oprette to klasser. Der skete en enorm elevflugt, og især de etnisk danske elever søgte ind på andre gymnasier i Aarhus, som med glæde modtog de nye elever.

Fusionen kom
Siden blev ledelserne på Langkaer Gymnasium og Aarhus Tech enige om at fusionere, og den plan bakkede Region Midtjylland op om. Fusionen skulle redde Langkaer Gymnasium og dermed uddannelsesudbuddet i Aarhus Vest.

Planen med fusionen var, at Langkaer Gymnasium, som nu hedder Aarhus Gymnasium, blandt andet skulle oprette htx og erhvervsuddannelser og fortsat have stx-klasser. Til gengæld skulle Aarhus Tech også have lov til at oprette stx-klasser i centrum af Aarhus.

Det er dog ikke gået helt efter planen i det første skoleår. I øjeblikket er der ingen stx-klasser på Aarhus Gymnasium City, mens der er to stx-klasser på Aarhus Gymnasium i Tilst – det tidligere Langkaer Gymnasium.

Med regionens nye kapacitetsstyring er det dog planen, at der skal oprettes tre stx-klasser på Aarhus Gymnasium City og fire i Tilst i det kommende skoleår.

Allan Ahle og Aarhus-netværket mener dog ikke, at fusionen mellem Aarhus Tech og Langkaer Gymnasium har været den rigtige måde at forsøge at løse den skæve elevfordeling.

“Vi synes, det er mærkeligt at oprette nye stx-udbud inde i centrum, samtidig med at man skærer klasser ned på andre gymnasier. Vi synes, at regionen skulle have lavet en stram styring af kapaciteten og tilført elever til Langkaer for flere år siden i stedet for at lave en fusion,” siger Allan Ahle.

Konkurrencen mellem gymnasierne har på flere måder været dyr. Det tidligere Langkaer Gymnasium har været igennem flere afskedigelsesrunder siden 2016. Og med regionens nye plan for kapacitetslofter på flere gymnasier i Aarhus skal andre gymnasier nu skære ned.

Allan Ahle opfordrer dog til, at situationen ikke udvikler sig til en kamp mellem lærerne i byen, også selv om der er arbejdspladser på spil.

“Selvom hver enkelt skole har interesse i at tiltrække elever, så må det ikke blive en kamp mellem lærere. Og tillidsrepræsentanterne i Aarhus står sammen,” siger Allan Ahle og understreger, at kapacitetslofter er politisk bestemt.

Vi ærgrer os over, at der ikke er blevet grebet ind tidligere.

Jacob Sønderskov Sørensen, tillidsrepræsentant
Aarhus Gymnasium

Indgreb kom sent
Jakob Sønderskov Sørensen er tillidsrepræsentant på Aarhus Gymnasium i Tilst – det tidligere Langkaer Gymnasium.

Han mener, at regionen skulle have lavet en strammere kapacitetsstyring for flere år siden, da skoler i midtbyen satte deres kapacitet op og ifølge ham dermed skubbede til den udvikling, at etnisk danske elever i stigende grad valgte Langkaer Gymnasium fra.

“Vi er glade for, at regionen nu løfter opgaven og tager et ansvar for, at forhindre at byen knækker over etnisk og socialt. Vi ærgrer os over, at der ikke er blevet grebet ind tidligere,” siger Jakob Sønderskov Sørensen, som er ked af, at kapacitetsstyringen betyder, at lærere på andre skoler mister deres job.

“Jeg kan godt forstå, man er fortvivlet på skoler, som skal skære ned, men vi har også et fælles ansvar for at få byen til at hænge sammen.”

Han er optimistisk i forhold til fremtiden på skolen i Tilst efter regionens indgreb.

“Vi tror nu, at der er nogenlunde jobsikkerhed på skolen,” siger han.