Lærer: Jeg vænner mig aldrig til at give karakterer
tema_aarskarakterer_laerer_torben_nybo_steffen-nielsen

Lærer: Jeg vænner mig aldrig til at give karakterer

Standpunkts- og årskarakterer kan være et motiverende redskab i de rette hænder, mener lærer Torben Nybo Steffen-Nielsen. Men i mange tilfælde kan dårlige karakterer ende med at tage gejsten fra eleverne.

Selvom Torben Nybo Steffen-Nielsen har undervist i gymnasiet i syv år, synes han stadigvæk, det er en absurd situation at skulle sætte et tal på elevernes præstationer.

”Det findes jo ikke andre steder i det virkelige liv, hvor du skal sætte tal på mennesker. Det er en lidt mærkelig konstellation, som jeg aldrig tror, jeg helt vænner mig til,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Han sidder foran en computerskærm i et af klasselokalerne på Christianshavns Gymnasium. På skærmen står de seneste standpunktskarakterer, han har givet til et af sine engelskhold. I en kolonne er der billeder af eleverne. Ved siden af de unge ansigter står to tal: deres karakterer i skriftlig og mundtlig engelsk.

”Eleverne har mange forskellige ideer om, hvordan vi skal give vores karakterer. Nogle tror, vi bruger karaktererne til at give dem sådan et gammeldags rap over fingrene. For flere er karaktererne forbundet med frygt. Det er lidt uheldigt i forhold til at skulle motivere dem,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Han ved, at karaktererne betyder så meget for eleverne, at de har svært ved at bruge dem som en reel evaluering af deres indsats. Derfor giver han sin mundtlige evaluering af eleverne mellem standpunktskaraktererne.

”Det har en stor effekt, fordi eleverne ikke både skal forholde sig til karakteren og evalueringen. Min erfaring er, at når de får begge dele, så husker de kun karakteren,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Mellem standpunktskaraktererne giver Torben Nybo Steffen-Nielsen ikke karakterer for afleveringer i engelsk. Han giver i stedet en mere omfattende feedback på de enkelte opgaver.

”Det gør, at eleverne i højere grad kan arbejde kreativt, og at de er mindre bange for at fejle,” siger han.

Karakterer til 140 elever
Ansigterne på skærmen bliver ved med at poppe op, som Torben Nybo Steffen-Nielsen scroller ned ad siden – og det er bare et af flere hold, han lige har givet standpunktskarakterer.

”Jeg har 140 elever i år. Jeg tror, det højeste, jeg har været oppe på, var 180. Derfor bliver du nødt til at have nogle systemer, der kan hjælpe dig med at huske, hvad eleverne har vist i løbet af timerne,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Han bruger selv sin smartphone til at skrive guldkorn fra timerne ned. Guldkornene kigger han igennem, inden han giver standpunkts- og årskarakterer.

Selvom elevernes aktiviteter ikke bestemmer den endelige karakter, mener han alligevel, at det er okay at kræve, at eleverne er nærværende i timerne.

”Vi skal jo ikke give karakterer ud fra, hvor meget eleverne siger, men hvis eleverne ikke siger noget, er det svært at bedømme deres faglige niveau,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Kan være demotiverende
På computerskærmen dukker en elev op, der har fået 7 i skriftlig engelsk, men har fået 00 i mundtlig. I en kolonne ved siden af tallet har Torben Nybo Steffen-Nielsen skrevet: ‘Du skal tage undervisningen mere seriøst.’

Eleven har faktisk oppet sig gevaldigt i timerne efter sidste standpunkt og ville få en langt højere karakter i dag, fortæller Torben Nybo Steffen-Nielsen.

”Der er nogle stykker i den her klasse, der har fået 00, hvor det har haft en opkvikkende effekt,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen og fortsætter:

”Det kan jo være det positive ved at give karakterer. Når elever, der får en karakter, som ligger langt under deres egen forventning, lige pludselig kan se, at de bliver nødt til at deltage i timerne.”

Han oplever dog oftest, at karaktererne kan være demotiverende. Han kan især mærke det på de elever, han har haft i historie igennem tre år. Når de når til deres tredje år, og de stadigvæk ikke har formået at løfte sig, så har de det med at give op over for faget.

”Det kan nogle gange være svært, når elever føler sig fremmedgjorte over for et fag, som de har det svært med. De føler sig bundet af en karakter, som de ikke kan komme væk fra,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Derfor føler han, at karaktererne i høj grad splitter eleverne i to klynger. Dem, der gerne vil vide, hvordan de kan få en karakter højere, og dem, der mister motivationen.

”Jeg mærker meget på de elever, der får 7, at de gerne vil vide, hvordan de kan få 10, og de, der har fået 10, vil gerne vide, hvordan de kan få 12. De, der får under 7, spørger til gengæld ikke så ofte, hvad de kan gøre for at blive bedre,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Han mener, at den største udfordring ved at give karakterer er at fastholde motivationen hos eleverne.

”Det er lidt en tillidsøvelse, når eleverne skal have standpunkts- og årskarakterer. Det er en vigtig del af det, som er svært både for elever og lærere, men hvis du skaber en god forbindelse til dine elever, så kan du godt motivere dem med karaktererne,” siger Torben Nybo Steffen-Nielsen.

Årskarakterer

Årskaraktererne har stor betydning for det endelige gennemsnit på eksamensbeviset. Derfor udvikler timerne sig til små eksa­mener for eleverne. Imens ønsker lærerne sig, at eleverne ville tænke mere på deres faglige udvikling. Vi har set nærmere på karakterjagten.

Tema om årskarakterer