Spil og facebook ødelægger elevers koncentration
No image

Spil og facebook ødelægger elevers koncentration

Halvdelen af gymnasieeleverne bruger ofte eller altid computeren til underholdning i timerne, viser nye tal. Ekspert advarer om, at det går ud over koncentrationen og kan betyde større frafald fra gymnasierne.

Hvis eleverne keder sig i timerne, er underholdningen sjældent langt væk. Et stigende antal elever i gymnasiet bruger computeren til underholdning i timerne, viser nye tal. Næsten halvdelen af eleverne i gymnasiet går ofte eller altid på facebook, chatter, ser film eller spiller spil i timerne.

Det viser den såkaldte elevtrivselsundersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), som 56.000 gymnasieelever har deltaget i.

48 procent svarer, at de ofte eller altid, bruger PC’en til underholdning i timerne. I en tilsvarende undersøgelse sidste år var tallet kun 36 procent.  Kun 14 procent af eleverne svarer, at de aldrig bruger PC’en som underholdning i timerne.

De svage falder fra
”Den store brug af spil, facebook og så videre i timerne, har den konsekvens, at flere elever til sidst skal kæmpe sig igennem eksamen, og det vil formentlig også betyde et større frafald fra gymnasierne,” siger Michael Paulsen, der er lektor på SDU og blandt andet forsker i brugen af it i gymnasier.

Det behøver i sig selv ikke være et problem, at en elev bruger fem minutter af timen for at følge vennernes opdateringer på facebook. Problemet er ifølge Michael Paulsen, at underholdningen tager for meget koncentration fra de fagligt svage elever.

”Når det er svært i timerne, når lærerne introducerer nyt stof eller forklarer, hvad eleverne skal lave i gruppearbejde, falder de fagligt svage elever fra og begynder for eksempel at spille,” siger Michael Paulsen.

Løsningen er ifølge Michael Paulsen ikke forbud af for eksempel facebook. I stedet bør it integreres intelligent i undervisningen. De elever som ikke kan bruge pc’en til meget andet end at spille spil, skal opdage, at den også kan bruges til læring. Læreren skal dog også en gang i mellem begrænse elevernes brug af computeren.

”Forbud hjælper ikke noget, men det kan være godt med begrænsninger. Computeren skal bruges, når det er meningsfuldt, og andre gange skal skærmen klappes ned,” siger Michael Paulsen.

Udfordring for lærerne
”Der er trådløse netværk på skolerne og hardwaren er på plads. Nu handler det om den didaktiske og pædagogiske brug af it, og på at give eleverne en it-dannelse,” siger han.

Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Mai Sloth Villadsen, mener, det er ærgerligt, at pc’en bliver brugt så meget til underholdning i timerne.

”Det kan være forstyrrende, hvis sidemanden sidder og spiller spil i timerne. Det er irriterende for dem, som gerne vil have et udbytte af timerne, og det er frustrerende for lærerne,” siger hun.

Hun mener heller ikke, det nytter at lave forbud mod at spille eller være på facebook i timerne. I stedet ønsker hun, at skolerne inddrager eleverne aktivt i dialogen om it i undervisningen.

”It kan bruges aktivt i undervisningen, og gymnasierne bør inddrage elevrådene til at udvikle en god it-politik på skolerne,” siger hun.

Dokumnetation: Elevtrivselsundersøgelsen