Skoler om julegave på 220 millioner kroner: Flere lærere og bedre kvalitet
Lærer undervisning hjælper elev

Skoler om julegave på 220 millioner kroner: Flere lærere og bedre kvalitet

Der kan meget vel blive skrevet under på flere ansættelseskontrakter for gymnasielærere til næste år.

Sådan lyder vurderingen fra tre gymnasier, efter regeringen og støttepartierne i weekenden som en del af aftalen om finansloven for næste år sender 220 millioner kroner afsted til de gymnasiale uddannelser og eux til næste år og de tre kommende år.

Det svarer nogenlunde til omprioriteringsbidraget på to procent i 2019, står der i aftalen mellem regeringen og støttepartierne Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet.

Lars Viborg Jørgensen, rektor
H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby.

“Det svarer til, at vi kan ansætte en ekstra lærer. Jeg håber på, at pengene kan betyde, at vi kan opnå lidt mere fleksibilitet i perioder med spidsbelastninger. Grundforløbet er eksempelvis meget presset, og der vil det være dejligt, hvis vi kan tage toppen af det pres,” siger Lars Viborg Jørgensen, som er rektor på H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby.

Han understreger dog, at det er for tidligt at udtale sig om, hvad de ekstra taxameterkroner konkret vil betyde for skolen. Men alene det, at gymnasier får penge tilbage efter år med nedskæringer, er meget vigtigt, siger han.

“Omprioriteringsbidraget har helt banalt betydet, at der er skåret ned i antallet af medarbejdere, og at de, som er tilbage, skal undervise mere. Det er derfor utroligt dejligt med politisk bevågenhed til os og fokus på vores arbejde med at uddanne Danmarks fremtid,” siger Lars Viborg Jørgensen.

Vi har været vant til, at vi hele tiden har skullet tænke i besparelser.

Christian Nielsen Warming, rektor
Aalborg Katedralskole

Kvaliteten skal hæves
På Aalborg Katedralskole siger rektor Christian Nielsen Warming, at det er godt at der igen bliver investeret i uddannelse.

“Vi har været vant til, at vi hele tiden har skullet tænke i besparelser og ting, vi ikke kan. Det betyder også meget mentalt, at det går den anden vej efter flere år med afskedigelser,” siger Christian Nielsen Warming.

Han mener også, det er for tidligt at sige i detaljer, hvordan pengene skal bruges.

“Men vi skal have den bedst mulige undervisning for de ekstra penge, og det betyder også ekstra arbejdskraft – at forholdet mellem antallet af elever og lærere forbedres,” siger han og nævner, at de ekstra taxameterkroner svarer til at kunne ansætte to ekstra lærere.

Ifølge Christian Nielsen Warming vil kapacitetsloftet for Aalborg Katedralskole for næste skoleår betyde, at skolen får færre 1.g-klasser, end der er 3. g-klasser. Derfor er det ikke nødvendigvis sikkert, at der bliver ansat flere lærere på Aalborg Katedralskole til næste år. Men pengene betyder, at kvaliteten kan hæves, mener Christian Nielsen Warming.

Han slår dog også koldt vand i blodet i forhold til, hvad de ekstra taxameterkroner betyder. Han peger på, at stx har sparet over 14 procent i forhold til i 2014.

“Det er entydigt positivt, at politikerne nu giver os flere penge, men vi er stadig langt fra at være der, hvor vi var tidligere,” siger Christian Nielsen Warming.

Som skrevet får de gymnasiale uddannelser 220 millioner årligt i fire år, eller hvad der svarer til omprioriteringsbidraget for 2019. Det betyder med andre ord, at budgetterne hæves med to procent. Til sammenligning barberede omprioriteringsbidraget budgetterne ned med otte procent fra 2016 til 2019.

Jeg håber på, at de ekstra penge kan betyde, at noget af arbejdspresset letter.

Helle Holst, rektor
Handelsgymnasiet Lolland-Falster, Nykøbing

Måske lidt mere i lokalløn
På Handelsgymnasiet Lolland-Falster bliver de ekstra penge også mødt med glæde. Rektor for skolen i Nykøbing Helle Holst siger, at hun håber, pengene vil betyde, at lærer-elev-ratioen bliver forbedret.

“Omprioriteringsbidraget har helt klart betydet, at lærerne har fået mere og mere travlt. Jeg håber på, at de ekstra penge kan betyde, at noget af arbejdspresset letter,” siger Helle Holst, som forklarer, at der er en klar sammenhæng mellem taxameterkroner og antallet af lærere på skolen.

“Vi har ikke mange driftsomkostninger på hhx ud over løn til lærerne.”

Hun håber også, at politikerne nu følger op med en taxameterreform, som tilgodeser mindre skoler.

“Så vil det hjælpe på det. Vi har hold med få elever, og det er dyrt,” siger Helle Holst.

Lærere ansat på erhvervsgymnasier får mindre i lokalløn end lærere på stx. På spørgsmålet om flere taxameterkroner også kan betyde, at lærerne får lidt ekstra lokalløn, siger Helle Holst:

“Det kunne man sagtens forestille sig.”

Flere penge til gymnasierne

• Der afsættes 220 millioner kroner årligt fra 2021 til 2024 til de gymnasiale uddannelser - stx, hf, hhx, htx og eux.
  • Hf-enkeltfag er ikke med i aftalen.
  • Pengene svarer omtrent til omprioriteringsbidraget for 2019.
  • Aftalen er indgået af regeringen og støttepartierne Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet.

Læs aftalen her.