Annonce
Skip to content
Artikel
Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Banner_GL_DanskeGymnasier5-aspect-ratio-348-234
3. juni 2022

Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

Arbejdsmiljø
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Link er kopieret

Tema: OK 21-Samtaler

På nogle skoler er samtalerne om tids­forbrug og arbejdsopgaver sat i faste rammer – på andre er de slet ikke indført. ­Implementeringen af elementer fra OK 21 sker meget forskelligt, viser rundspørge.

Der er stor forskel på, om skolerne bruger samtalerne, og hvordan de gør det. Hvad mener du om det?

GL’s formand Tomas Kepler (TK): “Det er principielt ikke forkert. Der kan være lokale forhold, der betyder, at man finder forskellige måder at udmønte bestemmelserne på. Det afgørende er, at den måde, man har fundet frem til, er afstemt med tillidsrepræsentanten og lærerne.”

Danske Gymnasiers formand Henrik Nevers (HN): “Jeg vil lige understrege, at vi ikke har undersøgt det, derfor må jeg læne mig op ad jeres data. Men jeg ser ikke noget problem i, at skolerne gør det forskelligt, så længe man løser opgaverne, og man har en dialog om arbejdsop-gaverne – det er det vigtige.” 

Ifølge flere tillidsrepræsentanter er samtalerne kun brugbare, hvis der er åbne planlægningstal, og alle lærere tidsregistrerer. Er du enig?

TK: “Det er fuldstændig korrekt! Når der ikke er indgået aftale om andet, så skal lærerne tidsregistrere, og der skal løbende være samtaler mellem lærerne og ledelsen om lærernes tidsforbrug og sammenhæng mellem opgaveportefølje og tiden. Og for at lærerne kan agere efter de ressourcer, der er til rådighed, og de opgaver, de er stillet, er de nødt til at have et indblik i, hvordan ledelsen ser sammenhængen mellem tid og opgaver. Hvis lærerne ikke har det indblik, eller de ikke tidsregistrerer, og de pludselig står i en situation, hvor de oplever, at de er meget hårdt belastet, kan det blive svært at godtgøre over for ledelsen.”

HN: “Det kommer an på, hvordan man på den enkelte skole har sat arbejdet op, i forhold til om der er tal eller ej. Derfor er det svært at svare på på det helt overordnede plan. Man kan planlægge samtaler på mange måder. Der er ingen formkrav, og samtalerne kan i princippet også være en telefonsamtale. Man skal respektere, at skolerne gør det forskelligt i forhold til det, der fungerer og giver mening på den enkelte skole. Det vigtige er, at medarbejder og leder har en dialog om, hvordan medarbejderen og skolen oplever arbejdet. Det er min erfaring, at dialogen er god ved de fleste samtaler.” 

Hvad skal der til, for at samtalerne får en effekt?

TK: “Det er helt afgørende, at lærerne oplever at blive taget alvorligt af ledelsen – at sam-talerne bliver taget alvorligt, og at ledelsen er villig til at agere på baggrund af samtalerne. Det skal være sådan, at man som lærer oplever, at samtalerne kan gøre en positiv forskel. At ledelsen er villig til at hjælpe med at gøre opgaven mere overskuelig og til at håndtere. Jeg tror også, at det er godt at sætte samtalerne i system, så det bliver en løbende drøftelse og ikke en løs samtale.” 

HN: “Personaleledelse og at have en dialog mellem leder og lærer er meget vigtigt. Det har det sådan set altid været – også før OK 13, og det har OK 21 ikke ændret på. Tvært-imod, for nu er der så kommet et krav om, hvor mange samtaler der skal være. Men det ændrer ikke på, at det vigtige er de mange meningsfulde dialoger med medarbejderen om at være gymnasielærer, de mange facetter ved undervisningen og udfordringer og muligheder. Samtalerne kan bruges til at drøfte, hvordan læreren løser en konkret opgave, men også til et lidt bredere perspektiv end bare på tiden.”

Næste artikel

Sådan kan lærerne bruge samtalerne

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    20220510-RosborgGymnasium-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Samtalerne gør en forskel

  • Fokus
    Banner-saadan-kan-laerere3-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Sådan kan lærerne bruge samtalerne

  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Skoler tackler OK 21–samtaler vidt forskelligt

Indhold Gør samtalerne en forskel?
  • Artikel 1

    Skoler tackler OK 21–samtaler vidt forskelligt

  • Artikel 2

    Samtalerne gør en forskel

  • Artikel 3

    Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

  • Artikel 4

    Sådan kan lærerne bruge samtalerne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater