Annonce
Skip to content
Artikel
Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb
  • Gymnasiale suppleringskurser Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation
  • Lectio Ledelse Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø
  • regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • OK 13 Gymnasiereform 2016 Corona Nedskæringer Elevfordeling Eksamen Stress Uddannelsespolitik Besparelse Dansk
luk
Banner_GL_DanskeGymnasier5-aspect-ratio-348-234
3. juni 2022

Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

Arbejdsmiljø
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Link er kopieret

Tema: OK 21-Samtaler

På nogle skoler er samtalerne om tids­forbrug og arbejdsopgaver sat i faste rammer – på andre er de slet ikke indført. ­Implementeringen af elementer fra OK 21 sker meget forskelligt, viser rundspørge.

Der er stor forskel på, om skolerne bruger samtalerne, og hvordan de gør det. Hvad mener du om det?

GL’s formand Tomas Kepler (TK): “Det er principielt ikke forkert. Der kan være lokale forhold, der betyder, at man finder forskellige måder at udmønte bestemmelserne på. Det afgørende er, at den måde, man har fundet frem til, er afstemt med tillidsrepræsentanten og lærerne.”

Danske Gymnasiers formand Henrik Nevers (HN): “Jeg vil lige understrege, at vi ikke har undersøgt det, derfor må jeg læne mig op ad jeres data. Men jeg ser ikke noget problem i, at skolerne gør det forskelligt, så længe man løser opgaverne, og man har en dialog om arbejdsop-gaverne – det er det vigtige.” 

Ifølge flere tillidsrepræsentanter er samtalerne kun brugbare, hvis der er åbne planlægningstal, og alle lærere tidsregistrerer. Er du enig?

TK: “Det er fuldstændig korrekt! Når der ikke er indgået aftale om andet, så skal lærerne tidsregistrere, og der skal løbende være samtaler mellem lærerne og ledelsen om lærernes tidsforbrug og sammenhæng mellem opgaveportefølje og tiden. Og for at lærerne kan agere efter de ressourcer, der er til rådighed, og de opgaver, de er stillet, er de nødt til at have et indblik i, hvordan ledelsen ser sammenhængen mellem tid og opgaver. Hvis lærerne ikke har det indblik, eller de ikke tidsregistrerer, og de pludselig står i en situation, hvor de oplever, at de er meget hårdt belastet, kan det blive svært at godtgøre over for ledelsen.”

HN: “Det kommer an på, hvordan man på den enkelte skole har sat arbejdet op, i forhold til om der er tal eller ej. Derfor er det svært at svare på på det helt overordnede plan. Man kan planlægge samtaler på mange måder. Der er ingen formkrav, og samtalerne kan i princippet også være en telefonsamtale. Man skal respektere, at skolerne gør det forskelligt i forhold til det, der fungerer og giver mening på den enkelte skole. Det vigtige er, at medarbejder og leder har en dialog om, hvordan medarbejderen og skolen oplever arbejdet. Det er min erfaring, at dialogen er god ved de fleste samtaler.” 

Hvad skal der til, for at samtalerne får en effekt?

TK: “Det er helt afgørende, at lærerne oplever at blive taget alvorligt af ledelsen – at sam-talerne bliver taget alvorligt, og at ledelsen er villig til at agere på baggrund af samtalerne. Det skal være sådan, at man som lærer oplever, at samtalerne kan gøre en positiv forskel. At ledelsen er villig til at hjælpe med at gøre opgaven mere overskuelig og til at håndtere. Jeg tror også, at det er godt at sætte samtalerne i system, så det bliver en løbende drøftelse og ikke en løs samtale.” 

HN: “Personaleledelse og at have en dialog mellem leder og lærer er meget vigtigt. Det har det sådan set altid været – også før OK 13, og det har OK 21 ikke ændret på. Tvært-imod, for nu er der så kommet et krav om, hvor mange samtaler der skal være. Men det ændrer ikke på, at det vigtige er de mange meningsfulde dialoger med medarbejderen om at være gymnasielærer, de mange facetter ved undervisningen og udfordringer og muligheder. Samtalerne kan bruges til at drøfte, hvordan læreren løser en konkret opgave, men også til et lidt bredere perspektiv end bare på tiden.”

Næste artikel

Sådan kan lærerne bruge samtalerne

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 20220510-RosborgGymnasium-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Samtalerne gør en forskel

  • Banner-saadan-kan-laerere3-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Sådan kan lærerne bruge samtalerne

  • Arbejdsmiljø

    Skoler tackler OK 21–samtaler vidt forskelligt

Indhold Gør samtalerne en forskel?
  • Artikel 1

    Skoler tackler OK 21–samtaler vidt forskelligt

  • Artikel 2

    Samtalerne gør en forskel

  • Artikel 3

    Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

  • Artikel 4

    Sådan kan lærerne bruge samtalerne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater