Annonce
Skip to content
Artikel
Sådan kan lærerne bruge samtalerne
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb
  • Gymnasiale suppleringskurser Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation
  • Lectio Ledelse Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø
  • regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • OK 13 Gymnasiereform 2016 Corona Nedskæringer Elevfordeling Eksamen Stress Uddannelsespolitik Besparelse Dansk
luk
Banner-saadan-kan-laerere3-aspect-ratio-348-234
3. juni 2022

Sådan kan lærerne bruge samtalerne

Arbejdsmiljø
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Link er kopieret

Tema: OK 21-Samtaler

På nogle skoler er samtalerne om tids­forbrug og arbejdsopgaver sat i faste rammer – på andre er de slet ikke indført. ­Implementeringen af elementer fra OK 21 sker meget forskelligt, viser rundspørge.

Inden lærerne skal til de samtaler, som er en konsekvens af OK 21, bør de forberede sig. Og det skal helst ske i fællesskab, siger Christian Gynther Hansen, der er konsulent i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Rådene gælder både for samtaler, hvor lærerens timeforbrug godkendes, og samtalen, hvor den forventede opgaveportefølje drøftes med lederen.

“Det er vigtigt, at lærerne sammen drøfter, hvordan de bedst kan bruge de samtaler,” siger Christian Gynther Hansen.

GL anbefaler, at der laves en skitse for samtalerne, som lærere og ledelse er enige om. 

“Med en plan for samtalen sikrer man, at alle har styr på, hvad der skal foregå, og hvilke snakke man kan have. Det giver tryghed, at lærerne ved, hvad de går ind til,” siger Christian Gynther Hansen. 

arm2

Samtaler gode for alle

Efter OK 13 prøvede en del -skoler kræfter med samtaler mellem lærer og leder om timeforbruget. Men de færreste fandt en brugbar model, fortæller han. 

“På mange skoler blev det bare en løs samtale, der ikke rykkede noget. Lærere, der fortalte deres leder, at de havde brugt meget tid på opgaverne, fik ofte et svar om at prøve at arbejde lidt smartere,” siger Christian Gynther Hansen.

“Det er vigtigt, at der kommer noget konkret ud af samtalerne, så det ikke bare bliver et møde uden mening. Det er der netop mulighed for med kravet om godkendelse af lærerens timeforbrug mindst hvert kvartal. For det betyder jo også, at hvis timeforbruget ligger højt, så skal lærer og leder gå fra mødet med en helt konkret aftale om, hvordan man justerer lærerens arbejde de næste kvartaler.” 

Nogle skoler med lokale arbejdstidsaftaler undlader at holde samtalerne, fordi de ikke er forpligtet til det ifølge overenskomsten. Men dialogen kan både give mening for lærere på skoler med tidsregistrering og med lokalaftaler, påpeger Christian Gynther Hansen.

“Selvom den lokale aftale indeholder akkorder, betyder det ikke altid, at den enkelte lærers arbejdsvilkår er fantastiske. Akkorder er gennemsnitlige, og der kan sagtens være lærere, der oplever, at de ikke har tid nok. Derfor er samtaler om lærerens arbejdsvilkår altid gode at have,” siger han. 

SpeechBubbles

På lærernes banehalvdel

Når læreren gennemgår sin kommende arbejdsportefølje, er der ifølge GL nogle emner, som er relevante at have fokus på: Hvordan er balancen mellem undervisning og øvrige opgaver, er planen anderledes end sidste år, hvordan er der taget hensyn til lærerens faglighed, og er der indlagt pædagogiske hensyn?

“Vores tanke er at få samtalen så meget som muligt over på lærerens banehalvdel – et sted, hvor lærerne føler sig trygge, og som de er gode til at snakke om,” siger Christian Gynther Hansen.

Lærerne bør desuden dele erfaringerne fra samtalerne med deres kolleger – både løbende og en gang årligt.

“Evaluer mindst en gang årligt i lærergruppen, hvordan det går med samtalerne: Hvad får lærerne ud af dem, og hvad kan gøres bedre? Hvis der er et stort ønske fra hele lærerkollegiet om visse tilpasninger, så tror jeg, at ledelsen vil lytte til det og dermed kvalificere samtalerne,” siger Christian Gynther Hansen.

5 råd om samtalerne

  • Forbered jer i fællesskab.
  • Lav en skitse for samtalen.
  • Overvej, hvordan balancen mellem arbejdsplanlægningen og tidsforbruget er.
  • Fokuser på, at der kommer noget konkret ud af samtalen.
  • Evaluer samtalerne mindst én gang om året.

Kilde: Gymnasieskolernes Lærerforening (GL)

Notepad2jpg

Det er den sidste artikel i temaet om OK-21 samtalerne.

Læs eller genlæs resten af temaet:

Skoler tackler OK-21 samtaler vidt forskelligt

Samtalerne gør en forskel

Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Arbejdsmiljø

    Skoler tackler OK 21–samtaler vidt forskelligt

  • 20220510-RosborgGymnasium-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Samtalerne gør en forskel

  • Banner_GL_DanskeGymnasier5-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

Indhold Gør samtalerne en forskel?
  • Artikel 1

    Skoler tackler OK 21–samtaler vidt forskelligt

  • Artikel 2

    Samtalerne gør en forskel

  • Artikel 3

    Samtalerne ifølge GL og Danske Gymnasier

  • Artikel 4

    Sådan kan lærerne bruge samtalerne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater