Artikel
Forventningspres forværrer elevers eksamensangst
No image

Forventningspres forværrer elevers eksamensangst

Ambitioner og høje forventninger resulterer i eksamensskræk. En lang række gymnasier forsøger at berolige elevernes nerver med eksamenskurser.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Mange gymnasier tilbyder i dag eksamenstræning til elever med eksamensangst. På kurserne bliver der for eksempel undervist i, hvordan eleverne kan ændre deres tankemønstre og derved forhindre angsten i at komme snigende, når det grønne bord kalder. 
”Eksamensangsten skyldes især elevernes eget ambitionsniveau. Nogle af de mest populære uddannelser kræver høje karaktergennemsnit, hvilket øger presset på eleverne. Samtidig sætter individualiseringen i vores samfund også eleverne under pres,” siger Hanne-Grete Lund, der er formand for Studievejlederforeningen for gymnasieskolerne og hf og studievejleder på Mulernes Legatskole i Odense. 
Rune Kjær Kappel er enig i, at individualiseringen sætter nogle elever under pres. Han er teamleder hos Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet. 
”I vores samfund er uddannelse blevet gjort så vigtig, at den bliver en stor del af de unges eksistens,” siger Rune Kjær Kappel.

Diagnosesamfund 
Hanne-Grete Lund tror, at flere elever erkender, at de har et problem, fordi eksamensangst er blevet noget, gymnasierne har stort fokus på. 
Rune Kjær Kappel mener, at det kommer af, at man i psykiatrien er dygtigere til at finde og diagnosticere mennesker med vanskeligheder. 
”Diagnosticeringssproget siver ned i resten af samfundet, så det enkelte individ kan sætte ord på sine problemer. Det gør, at vi bliver bedre til at sætte ord på vores angst,” siger Rune Kjær Kappel.

Krisetid påvirker 
At gymnasieeleverne uddanner sig i en krisetid, kan have stor indflydelse på dem, mener Rune Kjær Kappel. 
”For de unge bliver en god uddannelse det samme som en billet til et job. Gymnasiet er derfor en form for adgang til drømmeuddannelsen, så det er allerede der, det første slag skal kæmpes. Det kan forstærke gymnasieelevernes nervøsitet,” siger Rune Kjær Kappel. 
Han mener også, at nye krav i samfundet kan påvirke elevernes angst. 
”Der er mindre struktur på arbejdspladserne, og arbejdsgiverne stiller store krav til, at man som medarbejder skal være kreativ, selvstændig og innovativ. Det er ikke alle mennesker, der trives med de arbejdsvilkår, hvilket giver en usikkerhed for de mennesker, der mistrives. Samtidig har regeringen et krav om, at flere unge skal have en uddannelse, og at de skal hurtigt gennem uddannelsessystemet,” siger Rune Kjær Kappel. 
Han mener desuden, at elevernes store forbrug af internettet kan forværre deres eksamensangst. 
”Med smartphones bærer de fleste unge rundt på hele verden i deres lomme. Det gør det meget let for dem at sammenligne sig med andre og giver dem uendelige mængder informationer at forholde sig til og blive forstyrret af. Hele verden står konstant og banker på og kan hive de unge ud af deres arbejdsflow,” siger Rune Kjær Kappel.

Dramaøvelser mod eksamensangst 
Virum Gymnasium er et af de gymnasier, der har kurser i at håndtere eksamensangst. På deres kursus har de især fokus på kognitiv adfærdsterapi samt teori om, hvordan det fungerer. En af måderne, de lærer om det på, er ved at lave dramaøvelser. Hanne Christensen, der står for kurset, er studievejleder og underviser i drama og musik. 
”Dramaøvelserne får eleverne til at lukke op og give deres fantasi plads til udfoldelse, så de kan løsne op. Nogle elever har en tendens til at lade tanken om, at de ikke er gode nok, blokere deres hjerner. De skal i stedet lære at være spontane, så de tør kaste sig ud i tanker om, hvad de kan gøre i stedet. Når de tør se uhyret i øjnene, bliver det mindre og mindre,” fortæller Hanne Christensen.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater