Sådan tackler du dine elevers nervøsitet
shutterstock_119231944

Sådan tackler du dine elevers nervøsitet

Peter Nørklit, der er lærer på Aurehøj Gymnasium, trækker på sine erfaringer som tidligere elitehåndboldspiller for at bekæmpe elevers eksamensangst.

Svedige håndfalder, bævrende underlæbe, overfladisk vejrtrækning og et flakkende blik. Eleven er presset og nervøs. I den situation mener Perter Nørklit, at det er vigtigt at hjælpe eleven til at fokusere på at få kontrol over vejrtrækning og få luft ned i maven.

”Det er vigtigt at gøre klart for sine elever, at det er okay at være nervøs, og at adrenalin er en god ting, så længe det er under kontrol. Det handler om at finde sin energi og håndtere sin nervøsitet, så den ikke bliver til angst,” siger Peter Nørklit.

Tryg eksamenssituation
Læreren skal skabe tryghed i eksamenssituationen, så eleven ikke frygter, at den famøse klap vil gå ned. Det kan være en god idé at spørge eleven, hvad hun helt konkret er bange for. En måde at skabe tryghed for eleven på kan, ifølge Peter Nørklit, være at trække hverdagen ind i eksaminationen.

”Som lærer kan man få nervøse elever til at slappe af ved at henvise til, at de havde styr på stoffet, da man gennemgik det i undervisningen,” siger han.

Peter Nørklit underviser i matematik og idræt. Til eksaminationer af elever i matematik har han gode erfaringer med at få meget nervøse elever til at sidde ved et bord og skrive på et stykke papir i stedet for at stå ved tavlen.

Hvad er censor for en størrelse?
Ifølge Peter Nørklit frygter mange elever censor. Han mener derfor, at man som lærer for så vidt muligt skal afmystificere censors rolle, og gøre det klart, at censors rolle er at kontrollere læreren.

Læs artiklen Forventningspres forværrer elevers eksamensangst, som også har været bragt i det nye nummer af Gymnasieskolen.