Så mange millioner skal der spares på din skole
tomme_stole_faerre_elever

Så mange millioner skal der spares på din skole

En ny opgørelse viser, hvor mange millioner kroner der skal spares på de enkelte skoler frem til 2021. Det er svært at forestille sig, at det kan lade sig gøre, siger tillidsrepræsentant.

Det er ingen nyhed, at regeringen planlægger nedskæringer på ungdomsuddannelser flere år frem i tiden.

Alligevel er det nok en øjenåbner for mange at se, hvor meget der skal spares på den enkelte skole frem til 2021.

En opgørelse fra Undervisningsministeriet viser, hvor mange penge de enkelte skoler skal spare, hvis det såkaldte omprioriteringsbidrag på to procent om året gennemføres frem til 2021, som regeringen planlægger.

Listen illustrerer, hvordan besparelserne stiger støt og roligt fra fra år til år.

Det er fuldstændig visionsløst. Det kommer til at skade trivslen, læringen og arbejdsglæden for både lærere og elever.

Henrik Vestergaard Stokholm, rektor
Nyborg Gymnasium

For eksempel skal VUC & HF Nordjylland spare over 30 millioner kroner i 2021, mens VUC-centeret “kun” skulle spare fem millioner kroner sidste år.

Nicolai Mourier Fernández, som er tillidsrepræsentant på VUC & HF Nordjylland, har svært ved at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre.

“Allerede nu er lærerværelset hårdt ramt. Vi har fået flere undervisningslektioner og flere opgaver. Set fra lærernes side er smertegrænsen allerede nået,” siger Nicolai Mourier Fernández.

Han fortæller, at der i år er færre lærere end sidste år. Årsvikarerne er forsvundet, og lærere på fuld tid vikarierer for hinanden.

“Lærere og ledelse forsøger at løse det sammen. Men vi kan ikke blive ved med at levere den samme kvalitet. Vi kan godt gentage vores undervisning fra sidste år, men det kan vi ikke blive ved med. Vores elever er meget forskellige, og hvis undervisningen til dem skal lykkes, så skal vi også hele tiden udvikle os og tilbyde dem noget forskelligt,” siger Nicolai Mourier Fernández.

Skader trivsel, læring og arbejdsglæde
På Nyborg Gymnasium skal rektor Henrik Vestergaard Stokholm spare 11 millioner kroner i 2021 alene på grund af omprioriteringsbidraget.

“Det er fuldstændig visionsløst. Det kommer til at skade trivslen, læringen og arbejdsglæden for både lærere og elever,” siger han.

Ifølge ham er alle de ‘løst hængende frugter’ for længst plukket, og nu er der kun lærerlønningerne at tage af, når budgettet gradvist bliver mindre og mindre de kommende år.

“Hvis vi skal spare 11 millioner kroner i 2021, får vi en helt anden skole, end vi kender i dag. Vi kommer til at lægge alle gode initiativer i graven – løbende feedback, mentorordninger og andre initiativer, som er med til at de svage unge også får en god uddannelse,” siger Henrik Vestergaard Stokholm.

Han er yderligere frustreret, fordi Nyborg Gymnasium i 2016 blev en del af en campus, som nu også tilbyder merkantile uddannelser. Initiativet skal sikre, at unge i Nyborg også i fremtiden har et bredt udbud af uddannelser.

“Politikerne taler om campusdannelser som en god vej at gå, men når vi samtidig bliver rundbarberet, så er det svært at få realiseret alle de gode intentioner med en campus. Det koster penge at skabe noget nyt,” siger Henrik Vestergaard Stokholm.

Det er skræmmende
Lidt over fem millioner kroner, så meget skal Hvidovre Gymnasium spare i 2021, hvis det står til regeringen. Tillidsrepræsentant Christer Rovang Jakobsen kalder tallet “skræmmende”.

“Jeg har svært ved at forestille mig det,” siger han.

Han fortæller, at lærerne underviser mere nu, og der er sparet på ekskursioner og undervisningsmaterialer, og der er færre valgfag.

“Jeg har svært ved at se, at lærerne kan have flere hold end nu. Hvis vi skal blive ved med at spare, bliver det en helt anden skole, det er vanskeligt at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre,” siger Christer Rovang Jakobsen.

Så meget skal de enkelte skoler spare

Bemærk: Tabellerne begynder på side to på den vedhæftede pdf-fil.

Sådan læses tabellerne:

Opgørelsen er fra et svar til Folketingets Undervisningsudvalg fra undervisningsminister Merete Riisager (LA)

Yderligere besparelser på stx og VUC

Sidste år blev VUC også ramt af nedskæringer på blandt andet fjernundervisning, og i år har stx fået nedsat taxameteret med 3,7 procent på grund af finansieringen af erhvervsuddannelsesreformen. Disse nedskæringer kommer oven i omprioriteringsbidraget på to procent om året.

Eksempel: VUC & HF Nordjylland

2016 5,4 millioner kroner