Regeringen: Ud med AT – ind med nyt fag
No image

Regeringen: Ud med AT – ind med nyt fag

Historie, oldtidskundskab og religion skal slås sammen til ét fag, og AT skal afskaffes. I dag præsenterede regeringen sit udspil til en ny gymnasiereform.

Der er store ændringer på vej til landets gymnasier, hvis det står til regeringen.

Grundforløbet skal være kortere, almen studieforberedelse (AT) skal afskaffes og et nyt historisk-humanistisk fag skal se dagens lys.

Samtidig vil regeringen – som ventet – indføre mere matematik og et adgangskrav på 4.

Det var nogle af hovedoverskrifterne, da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) på et pressemøde i dag i Statsministeriet præsenterede regeringens længe ventede udspil til en ny gymnasiereform.

”Det faglige niveau i gymnasiet skal styrkes. Mange studenter er ikke klædt godt nok på til at læse videre. Ved at indføre et adgangskrav på 4 tydeliggør vi, hvilken arbejdsindsats der forventes i gymnasiet. I dag er der for mange, der begynder uden at have de rette faglige forudsætninger,” sagde Lars Løkke Rasmussen.

Kortere grundforløb
Regeringen ønsker et kortere og mere intensivt grundforløb. Det nuværende halve års grundforløb, der var en af nyskabelserne i den seneste gymnasiereform fra 2005, skal skæres ned til tre måneder, så eleverne allerede kan begynde på deres studieretning efter efterårsferien i 1.g.

Samtidig foreslår regeringen, at eleverne først skal vælge studieretning, når de har gennemført det tre måneder lange grundforløb. I dag skal eleverne allerede vælge studieretning i folkeskolen.

”Eleverne skal have mulighed for at snuse til fagene i gymnasiet, inden de vælger studieretning. Grundforløbet skal være en mere afklarende proces for eleverne. Vi skal styrke vejledningen, så de bliver udfordret på, om gymnasiet er det rigtige valg,” sagde Ellen Trane Nørby.

Farvel til AT
Desuden vil regeringen lægge AT i graven. Timerne skal føres tilbage til de enkelte fag, der forpligtes på flerfagligt samarbejde.

”Vi ønsker flere timer til fordybelse i de enkelte fag. Arbejdet med videnskabsteoretiske metoder, der har fungeret godt i AT, lægges ind i studieretningsprojektet,” forklarede Ellen Trane Nørby.

I stedet ønsker regeringen at indføre en ny historisk-humanistisk faggruppe på stx, der består af historie, oldtidskundskab og religion. Faggruppen har fælles faglige mål, og der skal afholdes én mundtlig prøve. Det samlede timetal for de tre fag ændres ikke.

”Ved at skabe et nyt, stærkt kulturelt og humanistisk fag ønsker vi at nytænke og styrke almendannelsen. Eleverne vil få lettere ved at se koblingen og synergien mellem de tre fag,” lød det fra undervisningsministeren.

Adgangskrav på 4
Debatten om et adgangskrav til gymnasiet har fyldt meget i medierne. Regeringen har flere gange meldt ud, at den ønsker, at nye gymnasieelever skal have karakteren 4 i dansk og matematik fra grundskolen.

På pressemødet blev det understreget, at adgangskravet skal gælde for alle fire gymnasiale uddannelser.

Det er dog en del af forslaget, at der kan ske en realkompetencevurdering af kursister, som har været ude efter folkeskolen og ønsker optagelse på hf.

Samtidig ønsker man, at hf-uddannelsen målrettes de korte og mellemlange videregående uddannelser på erhvervsakademier og professionshøjskoler.

”Det skal dog være muligt at tage et særligt hf-modul, så man kan læse videre på universitetet,” sagde Ellen Trane Nørby.

18 studieretninger på stx
Endvidere foreslår regeringen – ligeledes som ventet – at stort set alle gymnasieelever skal have matematik på mindst B-niveau, og at der skal skæres markant i antallet af studieretninger.

I dag er der på landsplan 398 studieretninger på stx, hhx og htx samlet set. Det antal vil regeringen skære ned til 49. Alene på stx er der 209 studieretninger, og det skal skæres ned til 18.

Regeringen skal nu drøfte forslaget med de andre gymnasieforligspartier plus Liberal Alliance, Enhedslisten og Alternativet. Forhandlingerne går i gang på tirsdag.

Det er planen, at en ny gymnasiereform skal træde i kraft i august 2017. Regeringen vil dog først indføre karakterkravet på 4 til gymnasierne i 2019. I 2017 og 2018 skal unge, der søger ind, leve op til et adgangskrav på 02.

Læs hele regeringens gymnasieudspil her

Gymnasieskolen.dk vil i de kommende dage dykke længere ned i regeringens gymnasieudspil. Vi sætter også fokus på udspillet i det næste nummer af Gymnasieskolen.