Pris til to gymnasielærere
mathildepris199

Pris til to gymnasielærere

Undervisningsmiddelprisen 2014 og 45.000 kroner gik til Christina Hove og Mathilde Nygaard Beck for tyskbogen "Ein neuer Anfang", som forfatterne selv har afprøvet og udviklet i deres daglige undervisning.

Tekst_ Morten Jest

To gymnasielærere, Christina Hove fra Espergærde Gymnasium samt Mathilde Nygaard Beck fra Egå Gymnasium, blev tirsdag hædret for deres undervisningsbog "Ein Neuer Anfang" (L&R Uddannelse), der vandt førsteprisen ved årets uddeling af Undervisningsmiddelprisen. Prisen blev overrakt af undervisningsminister Christine Antorini ved læringsfestivalen i Bella Center på Amager.

De to gymnasielæreres tyske lærebogssystem har fokus på brobygning mellem grundskolen og gymnasiet. Billede, lyd og tekst inddrages i et moderne multimedialt læremiddel, der kan engagere flere elevtyper til en god begyndelse med tysk i gymnasiet.

"Dette materiale er utraditionelt i den forstand, at det skaber brobygning mellem forskellige uddannelser, og der bliver lagt op til en undervisning, hvor alle elever kan være med uanset forudsætninger," lød det fra ministeren, da hun overrakte prisen og de 45.000 kroner, der følger med, til de glade vindere.

"Det har været en utrolig spændende og lærerig proces at udarbejde materialet. Det har selvfølgelig sat fokus på nogle didaktiske overvejelser, og det har været helt fantastisk selv at kunne afprøve og bruge nogle af de ting i vores daglige undervisning. Det var en stor sidegevinst, og eleverne syntes også, det har været sjovt og engagerende," sagde Christina Hove til Gymnasieskolen bagefter.

Der ligger to års intenst arbejde – og yderligere to års forberedelse – bag produktet. Det har til tider været hårdt – men også sjovt og givende, fortæller forfatterne, som ikke vil afvise, at prisen kan føre til flere produkter fra deres hænder.

Undervisningsmiddelprisen gives til et nyt undervisningsmiddel af bemærkelsesværdig høj kvalitet til folkeskolen, ungdoms- eller voksenuddannelserne. Det kan være en enkelt bog, et helt system, digitale læremidler eller andre undervisningsmidler.

Prisen er på i alt 105.000 kroner fordelt på tre priser og er sponsoreret af Undervisningsministeriet, Center for Undervisningsmidler og fagbladene Folkeskolen, Gymnasieskolen, Uddannelsesbladet og medlemsmagasinet Frie skoler.

Der var i år indsendt 64 værker, som et ni personer stort udvalg med formand Christian Kock, professor i retorik, har vurderet.