Politisk flertal vil bevare selveje
alle

Politisk flertal vil bevare selveje

Selvejende gymnasier skal afskaffes, lød det fra gymnasieordfører i Dansk Folkeparti Marie Krarup. Forslaget møder dog ikke politisk opbakning.

I sidste uge kom det frem, at Dansk Folkeparti vil afskaffe selvejende gymnasier og taxametesystemet, og at det er tid til at udforme en helt ny model for gymnasiet. Det sagde Marie Krarup, der er gymnasieordfører i DF, under en debat på Ungdommens Folkemøde.

Marie Krarup mener, at taxameteret er en dårlig måde at styre gymnasierne på, hvor skolerne konkurrerer om eleverne. Hun mener i stedet, at skolerne bør samarbejde.

Læs: DF vil afskaffe selvejende gymnasier

Men forslaget bliver stemt ned blandt andre politikere. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) mener, at selveje er den bedste måde at drive gymnasierne på.

”Jeg er tilhænger af selvejet, for det er positivt, at flere beslutninger kan tages lokalt af gymnasiernes ledelse frem for af os på Christiansborg. Det er også et fornuftigt princip, at pengene følger eleven, som de gør med taxameterstyring,” skriver Merete Riisager til gymnasieskolen.dk.

Enig med ministeren
Også Radikale Venstre er glade for selvejet.

“Vi kan godt lide, at vores gymnasier er selvejende, fordi det lægger en stor frihed ud til hver enkelt skole. Jeg tror på, at det er på den enkelte skole, at man laver den gode skole,” siger ungdomsuddannelsesordfører Lotte Rod.

Man driver den gode skole ved at have et stærkt lokalt ejerskab, så man selv kan være med til at forme de løsninger, der giver mening for en, mener Lotte Rod. Hun mener dog, at der bliver brugt for mange penge til markedsføring, men det er ifølge hende noget, der skal håndteres i stedet for at give hele modellen skylden.

“Jeg så gerne, at man lokalt fik større indflydelse på at lave en god fordeling af eleverne mellem gymnasierne, sådan at skolerne ikke føler sig tvunget til at konkurrere mod hinanden. Jo stærkere man gør det lokalt, jo bedre. Jeg vil hellere have en stærk lokal forankring, end at det skulle være Marie Krarup, der har fingrene helt nede i detaljerne,” siger hun.

Konkurrencen skal styres
Også Socialdemokratiet er for selveje, men undervisningsordfører Annette Lind mener, at man skal finde en måde at undgå den store konkurrence mellem skolerne.

“Vi skal sætte nogle rammer for, hvordan eleverne skal fordeles. For eksempel vil vi gerne gøre det i forhold til de tosprogede elever, hvor vi vil lave nogle fordelingsnøgler,” siger hun.

I Venstre er de grundlæggende også tilhængere af de selvejende gymnasier.

“Det er sundt, at gymnasierne har fået overdraget et større ansvar for de forhold, der har betydning lokalt, så alt ikke skal besluttes fra Christiansborg. Det betyder ikke, at der ikke er problemer med dele af selvejet, for eksempel de mange penge, der bruges på markedsføring af gymnasierne. Men vi behøver ikke afskaffe selvejet for at tage hånd om udfordringer, der findes i gymnasiesektoren,” skriver Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen til gymnasieskolen.dk.

Enhedslisten bakker dog op om DF’s forslag. Undervisningsordfører Jakob Sølvhøj mener, at det vil løse mange problemer at afskaffe taxametersystemet, da det bidrager til en enorm konkurrence mellem skolerne. Det sagde han under samme debat, som Marie Krarup deltog i, på Ungdommens Folkemøde.

Selvejende gymnasier

I 2007 overgik gymnasierne til selveje. Det betød, at et gymnasie skulle ledes af en bestyrelse.