Politikere undrer sig over Riisagers rolle i Ørestad-sag
Merete Riisager (2)

Politikere undrer sig over Riisagers rolle i Ørestad-sag

Enhedslisten og Alternativet stiller spørgsmål ved undervisningsministerens og STUK’s rolle i efterspillet om det afbrudte ministerbesøg på Ørestad Gymnasium.

Var undervisningsminister Merete Riisager (LA) involveret i Styrelsen for Undervisning og Kvalitets (STUK’s) pres på at få gennemført sanktioner mod elever på Ørestad Gymnasium?

Og hvad mener ministeren om, at STUK krævede sanktioner mod elever på Ørestad Gymnasium?

Det var to spørgsmål, som Alternativet og Enhedslisten forsøgte at få svar på under et åbent samråd i Folketingets undervisningsudvalg med undervisningsminister Merete Riisager i dag.

Undervisningsordførerne Carolina Magdalena Maier fra Alternativet og Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten undrede sig efter det næsten time lange samråd stadig over processen efter ministerbesøget på Ørestad Gymnasium.

Som det har været beskrevet i en lang række medier, afbrød Merete Riisager og hendes følge et besøg på gymnasiet den 7. marts efter blandt andet højlydte buhråb – og efter at mindst en elev havde råbt luder.

Elever bør have sanktion
Dagen efter krævede STUK, som er en styrelse under Undervisningsministeriet en redegørelse om forløbet. En aktindsigt, som gymnasieskolen.dk og flere andre medier har fået, fremgår det, at der derefter blev skrevet og kommunikeret mellem STUK og ledelsen på Ørestad Gymnasium, og at undervisningsministeren blev orienteret undervejs.

Sagen fik for alvor opmærksomhed i medierne, da det kom frem, at STUK den 22. marts havde sendt et brev til bestyrelsesformand på Ørestad Gymnasium, hvor det blev understreget, at styrelsen mente, at flere elevers handlinger klart var i strid med studie- og ordensreglerne på skolen. Og senere i brevet stod der, at skolens ledelse havde pligt til at sanktionere overtrædelse af reglerne.

Brevet sluttede med, at STUK pålagde bestyrelsen at sikre sig, at ledelsen på Ørestad Gymnasium revurderede muligheden for at sanktionere enkeltindividers handlinger.

Både Carolina Magdalena Maier og Jakob Sølvhøj var på dagens samråd meget kritiske over for, at STUK ifølge dem med brevet krævede, at ledelsen på Ørestad Gymnasium gennemførte sanktioner mod elever og dermed blandede sig i ledelseretten for en selvejende institution.

“Når man læser formuleringerne i brevet, så virker det som et krav. Det er et stort pres at lægge på ledelsen på et gymnasium,” sagde Jakob Sølvhøj.

Merete Riisager understregede dog flere gange, at STUK ikke havde krævet, at der blev gennemført sanktioner.

“STUK krævede ikke sanktioner, men pålagde ledelsen at revurdere muligheden for at sanktionere. Der er en væsentligt forskel,” sagde Merete Riisager.

Hvad blev der af ledelsesretten?
Carolina Magdalena Maier havde indkaldt til samrådet, da hun mente, at “Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i den grad presser Ørestad Gymnasium for at indføre sanktioner på baggrund af ministerens besøg,” som hun formulerede det tidligere på sin Facebookprofil.

“Hvad blev der af ledelsesretten!? Jeg er tiltagende bekymret for uddannelsernes frihed i det her land!”, skrev hun på Facebook.

Aktindsigten, som gymnasieskolen.dk har fået, viser, at undervisningsministeren var orienteret om, at STUK ville sende brevet den 22. marts med krav om, at skolen revurderede muligheden for at sanktionere eleverne.

Merete Riisager sagde på samrådet, at hun undervejs blev orienteret om sagen fra STUK.

“Det er der ikke noget mærkeligt i, og jeg har ikke krævet at noget skulle ske i sagen,” sagde Merete Riisager på samrådet og nævnte, at hun mener, at der skal være armslængde mellem ministeren og styrelsen, som fører tilsyn med sagen.

Alligevel skrev Merete Riisager den 30. marts på sin Facebook-side.

“Jeg har ikke noget ønske om at straffe eleverne på Ørestad. Styrelsen skal heller ikke forlange sanktioner. Det har jeg gjort klart for dem.”

Første april skrev STUK i en pressemeddelelse, at sagen om ministerbesøget på Ørestad Gymnasium nu var lukket.

Undrer sig over processen
Carolina Magdalena Maier spurgte flere gange på samrådet til, hvordan der både kan være armslængdeprincip mellem ministeren og styrelsen samtidig med, at ministeren selv skrev, at hun havde gjort klart over for STUK, at de ikke skulle forlange sanktioner.

Merete Riisager sagde, at hun gik ud offentligt og sagde, hvad hun mente om sanktioner, fordi sagen i ifølge hende var blæst ud af proportioner i medierne.

“Jeg har gjort klart over for styrelsen, at jeg ikke mener, at sanktioner er vejen frem, men det er styrelsen, som har ført tilsyn i denne sag,” sagde Merete Riisager.

Ørestad og ministerbesøget

• 7. marts besøgte undervisningsminister Merete Riisager (LA) og sognepræst Kathrine Lilleør Ørestad Gymnasium i København. Hun blev mødt af elever, som demonstrerede mod nedskæringer på uddannelse. Der har været flere udlægninger af, hvad der præcis skete under besøget.
  • Det ligger dog fast, at besøget ikke gik som planlagt, og ministeren og hendes følge forlod gymnasiet før tid.
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Undervisningsministeriet ønskede, at enkelte elevers handlinger blev sanktioneret og/eller, at eleverne blev sanktioneret kollektivt.
  • STUK fremhævede en situation foran et klasselokale, som ministeren opholdt sig i, hvor flere elever bankede på ruden. Desuden mener STUK, at det er i strid med studie- og ordensreglerne på skolen, at undervisningsministeren blev mødt med buh-råb på trappen.
  • Ledelsen på Ørestad Gymnasium har dog afvist, da det ikke har været muligt at identificere nogen elever, som har overtrådt studie- og ordensregler. Man afviser også at straffe kollektivt.
  • STUK betragter sagen som lukket.