Pension er en skjult nedskæring på skolerne
No image

Pension er en skjult nedskæring på skolerne

Over 400 lærere forventes at gå på pension i år. Ofte bliver stillingerne ikke genbesat, og dermed er pensionering en væsentlig del af skolernes nedskæring.

Tekst_ gs_redaktor

Store årgange blandt de ældste lærere betyder, at der i år skal holdes en lang række afskedsreceptioner på gymnasierne.

En fremskrivning fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) viser, at 435 medlemmer vil gå på efterløn eller pension i år, mens lidt over 400 lærere vil forlade elever og smartboards til næste år.

På flere skoler, som Gymnasieskolen har været i kontakt med, lyder meldingen, at når lærere går på pension, bliver deres stilling ikke genbesat. Og dermed kan pensionerede lærere komme til at bidrage til en væsentlig del af den nedskæring, som skolerne skal hente i år og i de kommende år.

De 435 læreres løn svarer rundt regnet til 250 millioner kroner.

På Gefion Gymnasium i Købehavn er der for eksempel tre lærere, som går på pension i år, og deres stilling bliver ikke genbesat. Tværtimod skal Gefion Gymnasium skære yderligere. To af de tre lærere, som går på pension, er ansat på deltid, men alt i alt sparer gymnasiet 1,3 millioner kroner på, at lærerne går på pension, oplyser rektor Birgitte Vedersø.

Undgår afskedigelser
På Ribe Katedralskole går to lærere på pension i år.

”Ifølge ledelsen er det ikke planen, at de skal afløses af nye lærere. Men vi undgår afskedigelser på skolen,” siger Morten Høyrup, som er tillidsrepræsentant på Ribe Katedralskole.

Han gør dog opmærksom på, at hvis det for eksempel havde været en matematiklærer, som var gået på pension, havde skolen været nødt til at ansætte en ny lærer.

Fremskrivningen, som viser, at 435 lærere går på pension i år, er baseret på den normale frekvens for, hvornår GL’s medlemmer går på pension. Der er ikke taget højde for, om situationen med nedskæringer og afskedigelser på skolerne eventuelt får flere ældre lærere til at stoppe før tid.

Afskedigelser rammer hårdere
Ronald Karlsen, som er formand for GL’s overenskomstudvalg, mener, at det trods alt er positivt, hvis skoler kan undgå at afskedige lærere, fordi andre lærere går på pension.

”Det er en helt anden situation, hvis en yngre lærer skal ud at lede efter et arbejde, frem for at en ældre lærer går på pension,” siger han.

Ronald Karlsen peger dog også på, at hvis der ikke bliver ansat nye lærere, når de ældste går på pension, så er det en reel kvalitetsforringelse på skolen.

”Om det er naturlig afgang eller afskedigelser, så er det ikke sjovt for de tilbageværende lærere, når der er færre til at løse opgaverne efter sommerferien,” siger Ronald Karlsen.

Skal tale om det
Formand for Danske Gymnasier Anne-Birgitte Rasmussen siger, at det er hendes indtryk, at mange skoler håndterer nedskæringerne med naturlig afgang.

”Det er en god løsning, hvis man på den måde kan undgå afskedigelser,” siger Anne-Birgitte Rasmussen.

Hun mener, det er fornuftigt, hvis ledelse og lærere diskuterer naturlig afgang i samarbejdsudvalget – for eksempel om man kan lave seniorordninger, aftrædelsesordninger og så videre.

Hun mener også, at ledere bør spørge ældre medarbejdere, om de har planer om at gå på pension.

”Det er ærgerligt at afskedige en medarbejder, hvorefter en lærer går på pension i sommerferien,” siger hun.

Ronald Karlsen mener også, at det er godt, hvis ledelsen tænker i naturlig afgang frem for afskedigelser.

”Ledelsen skal sige åbent i god tid, hvis der skal reduceres blandt medarbejderne, og så kan det være, at nogle ældre medarbejdere vælger at gå,” siger Ronald Karlsen.

Så mange går på pension eller efterløn

2016: 435
2017: 407
2018: 380