”På et tysk gymnasium sidder rektor mellem Gud og paven”
No image

”På et tysk gymnasium sidder rektor mellem Gud og paven”

Den ene er selv student fra skolen. Den andens far har undervist på Duborg-Skolen i 30 år og stoppede kort før, hun blev ansat. Den tredje går i spagat over forskellen mellem det danske og det tyske gymnasium. Her fortæller tre lærere, hvad der gør livet som lærer i Sydslesvig helt unikt.

Stefan Hesse

48 år. Underviser i tysk og billedkunst. Har været på Duborg-Skolen i fire år.

“Den største udfordring ved at arbejde her er det der spagat mellem dansk og tysk. Jeg er født og opvokset i Tyskland, men har læst og arbejdet i Danmark.

Da jeg kom tilbage til Tyskland, var det et kulturchok. Jeg forventede, at Duborg-Skolen bare var et almindeligt dansk gymnasium. Men det er begge dele. Der er meget, der er dansk, og nogle ting, der er meget tyske.

Omgangsformen og arbejdsformen er meget dansk, her er et fladt hierarki. På et tysk gymnasium sidder rektor mellem Gud og paven.

Da jeg startede, kom jeg med alt mit undervisningsmateriale til billedekunst digitalt, men så var der kun en kridttavle. ’Hvordan fanden skal jeg nu undervise?’ tænkte jeg, men nu er der efterhånden kommet nogle projektorer og white­boards.

Det bedste ved at være her er at få lov at undervise i fag på tysk. I Danmark er tysk jo andet- eller tredjesprog for mange, her er der rigtig litteraturundervisning. Det er rigtigt fedt – også selv om man slås med det danske pausekomma.”

Trine Møller-Fink

33 år. Underviser i idræt og kemi. Har været på Duborg-Skolen i tre år.

“Min far underviste hernede i 30 år, så jeg har et naturligt tilhørsforhold til skolen. Derfor var det en nem beslutning at flytte herned efter mange år i Aarhus.

Når man starter her, er en af udfordringerne, at man skal forstå rammerne og reglerne. Det er en anden læreplan, og eksamen er meget anderledes med mere fokus på det skriftlige. Når man udformer en eksamen, skal den godkendes af delstatsministeriet i Kiel. Man skal sende flere forskellige forslag, og så vælger de et af dem. Det tager noget tid, så man skal have sin afsluttende eksamen klar, før eleverne overhovedet starter i 3.g.

Eleverne hernede er mere rolige og fokuserede. Der er mindre larm, og de er mere autoritetstro. De fleste sidder med blyant og papir, så man har ikke en følelse af, at de ikke følger med.

It fylder ikke særligt meget i undervisningen, blandt andet fordi databeskyttelsesloven betyder, at man ikke må dele elevernes dokumenter med de andre elever uden eksplicit tilladelse.”

Jan Eiffert

37 år. Underviser i dansk og tysk. Har været på Duborg-Skolen i 11 år.

“Jeg blev selv student på skolen i 1999 og læste derefter i Odense. Da jeg var barn, fyldte forskellen mellem tyskerne og det danske mindretal meget, og der er stadigvæk nogle fordomme i den helt gamle generation. I dag tror jeg, at mange af de unge er trætte af at blive mindet om, at de er en del af et mindretal. De er jo fuldt integrerede i det tyske samfund og har både danske og tyske venner.

Som tysklærer er det fedt at undervise her, fordi eleverne er rigtigt gode til tysk og ved meget om det tyske samfund. I dansk mangler de ofte nogle referencer til populærkultur, og hvad der sker i samfundet. Så ser vi for eksempel et afsnit af Skam eller hører en sang af Gulddreng, fordi de ikke nødvendigvis kender det.

Vi hører jo meget om arbejdsforholdene i Danmark, hvor den økonomiske tænkning er rykket helt ind i klasseværelserne. Det, tror jeg, er meget ødelæggende for kvaliteten. Jeg tror og håber ikke, at det nogensinde bliver aktuelt her.”