På den anden side af bøgerne
No image

På den anden side af bøgerne

For Morten Trolle var det at være gymnasielærer en stor del af hans identitet. Så det var en udfordring, da han skulle genopfinde sig selv som forlagsredaktør.

Tekst_ gs_redaktor

Da Morten Trolle blev opfordret af en kollega til at søge en nyopslået stilling som forlagsredaktør, slog han det hen til at starte med.

”Jeg havde aldrig tænkt på at lave andet end at være gymnasielærer, men så tænkte jeg alligevel, at det kunne være sjovt at prøve mine kompetencer af på en anden måde; at prøve arbejdet på den anden side af bøgerne,” fortæller Morten Trolle.

Han søgte stillingen som forlagsredaktør for matematik og naturvidenskabelige fag i uddannelsesafdelingen på forlaget Lindhardt og Ringhof – og fik den. Det var dog ikke helt let at lægge de næsten otte år som lærer i matematik og historie på Greve Gymnasium på hylden. For ham var det blevet en stor del af hans identitet at være underviser.

”I starten følte jeg mig som en gymnasielærer, der lavede noget andet. Når jeg kom ud på et gymnasium, så følte jeg, at jeg var tilbage blandt mine ligesindede, men jeg kunne se, at lærerne så anderledes på mig. Jeg var ikke en del af klubben længere.”

Spring i med begge ben
Det var den mentale omstilling, der var mest udfordrende for Morten Trolle. Når han kigger tilbage på den første tid i sin nye stilling, ville han ønske, at han havde været bedre til at give slip på sit eget selvbillede og hurtigere var sprunget ud i de nye udfordringer med begge ben.

”Hvis man ikke skal være gymnasielærer, så skal man også stoppe med at betragte sig selv som gymnasielærer,” siger Morten Trolle.

Han mener, at man som gymnasielærer opbygger rigtig mange kompetencer, der kan være værdifulde i mange andre erhverv, men man er måske ikke altid opmærksom på det selv.

”Man er blandt andet rigtig god til at formidle kompleks viden og have et blik for modtagernes forståelsesforudsætninger. Man er også vant til at have korte deadlines. Sidder der 28 elever klar i et klasselokale, så er man færdig med sin forberedelse og klar til undervisning, også selvom det kan betyde, at man må bruge frikvarteret inden timen på at stå og stresse over at få printet spørgsmålsark til eleverne.”

Uindfriet digitalt potentiale
Han er overbevist om, at han fik forlagsjobbet, fordi han havde flere års erfaring som lærer. Det betød blandt andet, at han kunne se et uopfyldt potentiale i de digitale undervisningsbøger, som han selv havde brugt i sin undervisning. Han så en tendens til, at digitale bøger kun er elektroniske udgaver af deres fysiske forgængere og dermed ikke gør brug af de digitale muligheder.

”Jeg havde en klar idé om, hvordan jeg kunne gøre de digitale undervisningsmidler bedre. Det var jo en kæmpe fordel at have de ting for øje,” siger Morten Trolle.

Karriereskift

Flere gymnasielærere bliver i denne tid fyret. Nogle overvejer måske at kigge mod andre brancher, når de skal finde et nyt job. Men hvilke kompetencer har man egentlig som gymnasielærer? Tre tidligere gymnasielærere giver her deres bud.

Morten Trolle

Navn: Morten Trolle.
Job: Forlagsredaktør hos Lindhardt og Ringhof.
Har tidligere undervist i matematik og historie på Greve Gymnasium.