Over 4.000 har allerede stemt
HBvalg_tegning

Over 4.000 har allerede stemt

Valget til GL’s hovedbestyrelse går ind i slutspurten, og over 4.000 medlemmer har allerede sat krydset.

Med en bærbar computer og en sofa kan GL’s medlemmer for første gang kombinere det at stemme med at være sofavælger. Med andre ord er valget til GL’s hovedbestyrelse for første gang elektronisk.

Om de første stemmer er afgivet i sofaen vides ikke, til gengæld ligger det fast, at der torsdag morgen var 4.095 medlemmer, som havde stemt på en kandidat eller blot på en af listerne til hovedbestyrelsesvalget. Det svarer til godt 30 procent af medlemmerne. Stemmerne kan dog afgives helt frem til på mandag den 3. december klokken 23.59.

Kan ikke sammenlignes
Da det er første gang, valget er elektronisk, er det ikke muligt at sammenligne stemmeprocenten på nuværende tidspunkt i forhold til samme tidspunkt ved forrige valg. Ved valget i 2011 stemte lige under halvdelen af medlemmerne til hovedbestyrelsesvalget.

Der er dog ingen tvivl om, at debatten mellem kandidaterne har været skarpere end sædvanligt på grund af den nye overenskomst, som blev indgået i februar. Det kan også betyde en forøget interesse for valget blandt lærerne.

Lærerne er interesserede
Tomas Kepler er tillidsrepræsentant på Aalborghus Gymnasium & HF og stiller op til hovedbestyrelsen for Liste 1. Han fornemmer, at der er større interesse for valget denne gang.

”Jeg tror, det skyldes den nye overenskomst. Der er interesse for, hvilken vej GL skal gå nu,” siger Tomas Kepler, som stiller op til hovedbestyrelsesvalget for første gang.

Han mener, at lærerne savner at blive hørt både i offentligheden og internt i GL.

”Jeg stiller op for at arbejde for muligheden for at indgå lokale aftaler, som vi har gjort på min skole. Derudover vil jeg også gerne italesætte den frustration, mange medlemmer har over, at politikerne tromlede lærerne ned i forbindelse med overenskomsten. Jeg vil gøre GL mere synlig og skabe mere plads til medlemmernes synspunkter,” siger han.

Afdæmpet debat
Det er dog ikke nødvendigvis sådan, at valgkampen fylder meget på lærerværelserne.

På Holstebro Tekniske Gymnasium er der ikke den store debat, fortæller kandidat for Liste 3 Michael Balle Jensen. Det skyldes til dels, at flere kolleger er uddannet ingeniører og slet ikke medlemmer af GL. Men det skyldes ifølge Michael Balle Jensen også, at der er tradition for et rigtigt godt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne på Holstebro Tekniske Gymnasium.

”Vi har skabt et rigtigt godt samarbejdsklima på skolen, og så glider opmærksomheden på det faglige arbejde måske lidt i baggrunden,” siger han.

Selv mener han dog, at det faglige arbejde er vigtigt og stiller derfor op til hovedbestyrelsesvalget.

”Jeg vil gerne være med til at præge uddannelsespolitikken, og jeg mener, den bliver helt afgørende for, hvordan vores arbejdsvilkår bliver i fremtiden. Mange nye elever i gymnasiet skaber et behov for nye måder at løse opgaverne på og nye måder at tænke på. Lærerne burde være de nærmeste til at sætte en dagsorden på uddannelsesområdet,” siger Michael Balle Jensen.

Sådan stemmer du

• Som medlem af GL kan du stemme til hovedbestyrelsesvalget. Valget foregår denne gang online.
  • Hvis GL har din mail, har du modtaget en mail med adgangskode til at stemme. Ellers kan du gå ind på Mit GL og finde din valgkode.
  • Der kan stemmes frem til den 3. december 23.59. Valgresultatet offentliggøres den 4. december.

Stadig i tvivl?

Gymnasieskolen har skrevet en række artikler om valget til hovedbestyrelsesvalget. Læs blandt andet interviews med spidskandidaterne for de tre lister: Liste 1Liste 2,  Liste 3 eller Liste 4. Læs alle Gymnasieskolens artikler om valget på GL's hovedbestyrelsesvalg.

Se alle kandidaterne og læs mere om valget på GL's hjemmeside